Платеното паркиране в центъра на града е европейска практика и тя няма алтернатива. Алтернативата е хаос и коли навсякъде.
Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова пред БНТ тази сутрин.
Редно е да се обединим около основната цел на промените, а именно ограничаване влизането на много автомобили в идеалния център на града, каза Фандъкова и припомни, че сини зони има от няколко години.
Надявам се, не сме забравили какво беше преди синята зона, когато имаше автомобилите по тротоарите, когато пешеходците нямаше откъде да минат, а дори живеещите нямаше как да влязат във входовете си.
Според столичния градоначалник, повечето от живеещите в центъра на София одобряват новите правила за паркиране и подкрепят промените.
Фандъкова обаче посочи, че самите протестиращи имат различни мнения по въпроса с платеното паркиране.
Затова и е било взето решение да се забави с месец влизането в сила на тази част от наредбата за паркиране, която засяга живеещите в центъра.
Кметицата обясни, че подкрепя това решение, като по този начин Общинският съвет ще може да вземе решения на база на диалога.
"Важно е самите хора да бъдат убедени защо се прави всичко това", каза Йорданка Фандъкова. Тя е категорична, че няма да отстъпи от идеята, че живеещите в центъра трябва да плащат, за да паркират автомобилите си.
Колко трябва да се плаща обаче е въпрос на разчети, дискусии и на доказване, заяви Фандъкова и повтори: "Затова че платена зона трябва да има, пак казвам, мисля, че няма алтернатива и мисля, че всички ще се съгласят с това, още повече че няма европейска столица, в която да няма някакъв вид платено паркиране".
Важно е хората да имат алтернативи за предвижване, посочи още градоначалникът.
Като такива Фандъкова посочи втория лъч на метрото, което стартира само след три дни и новите буферни паркинги. Три буферни подземни паркинга за над 2800 автомобила отварят врати до края на септември. Вече работи първият такъв на булевард "Цариградско шосе" за 1300 автомобила – това е алтернатива. Всички сме "за" това да има ред, но без да плащаме – това е противоречие, каза още Йорданка Фандъкова.
По повод идеята гражданите да паркират безплатно на буферните паркинги, ако притежават карта за градския транспорт, Фандъкова обясни, че това е идея на председателя на транспортната комисия в СО, която на този етап не е обсъждана.
"Мисля, че в момента това, което е предложено и прието от Общинския съвет, е наистина нещо, което стимулира хората да ползват метрото и ги подпомага. Именно – първите два часа безплатни, ако ползваш метрото, след това по 50 стотинки на час за паркинг, който е охраняем, подземен, покрит с всички правила за изграждането на паркинги. Това са огромни инвестиции в паркинги, в градски транспорт и нека не забравяме, че вече няколко години успяваме да запазим стойността на билета от 1 лев – нещо, което в условията на непрекъснато покачващи се цени на горива, е изключително трудно, каза кметът на София.
На този етап не се предвижда увеличаване цената на билета за градския транспорт, уточни Йорданка Фандъкова.
Коментари