Естония стана първата страна в Европа, която предлага безплатно пътуване с автобус на почти цялата си територия. Целта на властите в Талин е ограничаване на вътрешните полети и консумацията на гориво от изкопаеми източници.
„Има градове и региони в Европа, където общественият транспорт е безплатен, но досега не е имало решение за безплатно пътуване в национален план от този вид“, каза пред AFP Кадри Симсон, министър на икономиката и инфраструктурата, предаде БГНЕС.
11 от 15-те малки провинции в Естония започнаха да предлагат безплатен автобусен транспорт този месец.
"Целим оживяване на селските райони, как да спрем изселването от селските райони в градовете", казва Симсон, като обяснява, че програмата е родена от дискусии между централното правителство и местните власти.
"Безплатният автобусен транспорт на ниво окръг има за цел преди всичко да създаде възможности за мобилност на хората в селските райони, за да им се осигури достъп до ежедневни услуги", каза тя, като добави, че програмата е предназначена също така да помогне на Естония да постигне целите на ЕС за емисиите на парникови газове.
За тази цел естонският парламент реши миналата година да ограничи потреблението на изкопаеми горива в страната, така че употребата през 2030 г. да остане на нивото от 2012 г.
"Това означава, че трябва да намерим начини да насърчаваме хората да пътуват по по-екологичен начин, например чрез използване на обществения транспорт", каза Симсон, настоявайки, че това може да помогне за ограничаване броя на леките автомобили.
Безплатни автобусни пътувания се предлагат в столицата на Естония от 2013 г. насам, а кметът Таави Аас твърди, че програмата е успешна въпреки постоянния ръст на броя на автомобилите в града.
Половината от потребителите на обществения транспорт в Талин заявяват, че са започнали да използват услугата по-често, откакто е станала безплатна, сочи проучването на града за 2017 г. за удовлетворение на гражданите.
Критиците обаче изразиха опасения, че безплатните автобуси биха могли да повлияят отрицателно на пътническия трафик на държавната железопътна мрежа Елрон.
Оттам обаче настояват, че не се притесняват, вместо това пътниците са се увеличили с 8% досега тази година.
"Основният въпрос е дали градската автобусна мрежа ще поддържа влаковете или ще се конкурира с тях, а това се отнася както за безплатните, така и за платените автобусни линии", каза Рони Конго, директор продажби и развитие на Елрон.
"В по-дългосрочен план железопътният трафик може преди всичко да расте и да се развива в регионите, където броят на пътниците също нараства", добави той.
Коментари