Европейският парламент и Европейският съвет постигнаха споразумение относно т.нар. пакет "Мобилност" - за правилата за почивка на шофьорите, за командироването им и за правилата за каботаж.
Новината беше потвърдена в официално прессъобщение, но извън изказванията на докладчици и коментари на евродепутати, включително българският представител Ангел Джамбазки, има малко подробности. Сигурно е, че шофьорите ще могат да спят в кабината не повече от 45 часа и ще бъдат задължени да се връщат поне веднъж на 4 седмици в страната, в която е регистрирано транспортното средство, независимо в коя част на Европа се намират. Камионите ще трябва да се връщат в страната поне веднъж на 8 седмици.
Коментарите на докладчиците са в един дух – че е постигнат компромис, който помага на транспортния сектор и ще спре "социалният дъмпинг", като създаде "ясна връзка между превозните средства и основното седалище на превозвача". Ще има и подобрение на контрола и прилагането му заради налагане на "умни тахографи".
Прочитът на Джамбазки обаче е съвсем различен. "Ако съдим по ехидните усмивки на преговарящите от Западна Европа, то за тях това наистина е работещ компромис. Ако съдим обаче по недоумяващите погледи на представителите на Централна и Източна Европа, постигнатият текст представлява просто поредното недоразумение в сагата с новите правила за транспортния сектор", пише Джамбазки в личня си профил във Facebook.
Джамбазки е категоричен, че съдбата на сектора се решава от "хора, които не са виждали камион и на картинка". "Европейската комисия в лицето на новия комисар по транспорт Адина Валеан осъди както подхода на преговарящите, така и съдържанието на постигнатите "компромиси", добави той и обясни, че явно Франция и Германия нямат нищо против "стотици хиляди камиони да се връщат празни до страната, в която са регистрирани, изхвърляйки милиони тонове въглероден диоксид".
Тепърва предстои новият документ да бъде отново обсъден и гласуван както в Европейския съвет, така и в Европейския парламент.
Коментари