Река Дунав, Русе, "Тракия", "Марица", всички магистрали минават надлъжно на България.
Ако съумеем да намерим инвеститор, от Свиленград – сиреч Азия, Истанбул, Свиленград, Русе, от Русе на кораби за Констанца и съответно за Ротердам и през Дунав мост 1 – Румъния, Унгария и Германия, ще прекроим транспортната карта на Европа.
Това казва премиерът Бойко Борисов, според стенограмата на правителственото заседание на 9 май по повод точка 36 - Доклад относно проектиране, строителство и експлоатация на път "Русе – Свиленград".
Премиерът упълномощава министъра на регионалното развитие и благоустройството при наличие на заявен инвеститорски интерес да инициира провеждане на процедура за сключване на концесионен договор за проектиране, строителство и експлоатация на път "Русе – Свиленград".
Затова, когато се смята дали ще даде държавата 15-20 милиона за отчуждаване, а по тази линия европейски пари няма, вие знаете, че сега за магистралите кофинансираме от бюджета над 300 милиона, плюс тези 87, половин милиард близо отиват за пътища. Този път, аз гарантирам, че ако успеем да го направим сега по този начин, от Свиленград до Русе и ако Русе има този четирилентов скоростен път през Свиленград, ще стане втора столица на България, посочва Борисов.
Това мога да ви го гарантирам. Целият ТИР - поток ще отиде от Азия на Дунав. Това абсолютно се вписва и в Дунавската стратегия и във всичко останало.
Това е прекрояване на транспортната карта на Европа. И отдолу, от пристанище Солун по магистрала "Струма" през София, ще почваме скоростния път Мездра - Ботевград през Враца - Монтана - Видин - Дунав мост 2, двата напречни коридора ще гарантират за следващите поколения изключително сериозен трафик, съответно такси. Всеки ТИР ни носи 600 евро.
Тунелът под Шипка, него си действаме с европейски пари да го правим. Сега почваме обхода на Габрово. Самият тунел под Шипка ще го правим безплатно с европейски пари 2014 година. Ние все пак искаме България, след като е закъсняла с 40-50 години от европейските държави, затова ние в момента правим шест безплатни магистрали плюс "Люлин" – седем безплатни магистрали.
За този тежък трафик от ТИР-ове, който ще преведем от Свиленград на Дунав мост ще бъде платено и това ще са такси и пари, които ще влизат в бюджета. Всеки ТИР е около 600-700 евро. С една дума, колкото повече трафик караме, да не обикалят през Гърция, през Италия и къде ли не – да минат през тези пътища, това е пара и то огромна пара за бюджета. И оттам вече можем да говорим, че ще се вдигат пенсии, ще се вдигат заплати, защото това ще гарантира приходи. Това ще струва някъде от порядъка на 1 милиард и 600 милиона евро, може и по-малко, но така или иначе кога България ще извади 1,5 милиарда евро да направи този път.
Затова се обръщаме, дали ще дойдат китайски, омански, катарски, каквито щат инвеститори, ние взимаме това решение, за да им кажем – заповядайте, който има интерес към това нещо – да дойде, добре дошъл.
Аз твърдя, че ако това го направим ще има нова транспортна карта на Европа, а в този регион Русе, Търново, Хаинбоаз до магистралата регионът ще цъфти. Четирилентов скоростен път, това предлагаме. Ако искат магистрала – и магистрала. Но четирилентовият ще работи перфектно. Спазвайте процедурите прозрачно, ясно и смело напред, казва Бойко Борисов.
Коментари