Една европейска директива разбърка пазара на яйца в ЕС. Цената на яйцата в България обаче е резултат и на чисто български принос - смес от недопустима намеса на пазара и откровен популизъм.
Цените на горивата по бензиностанциите в последните дни стигат нови исторически за България нива. Не се е чуло някой от правителството да се е загрижил за това. Но пък по заръка на премиера министри обикалят магазини из страната да питат лично колко и защо струват яйцата и да установят дали не е спекулативно поскъпването преди Великден. Щеше да го направи и самият премиер, ако не го бяха налегнали други ядове, та прати по магазините финансовия си министър.
Естествено, както винаги най-активен в борбата със "спекулантите" е министърът на земеделието и храните. Като опитен ловец тези дни той гръмна "с един куршум два (пи ар) заека" - докато демонстрираше загриженост за пострадалите от наводнението жители на село Бисер, се снима и как проверява цената на яйцата в местния магазин.
По-малко яйца - по-високи цени
Оказа се обаче, че ако има спекулантски сговор на неблагодарни производители и нелоялни търговци, той трябва да се е разпрострял из цяла Европа. Защото яйцата не достигат и затова поскъпват драстично в почти целия Европейски съюз. А прогнозата е, че за Великден ще поскъпнат още. На този фон цените в България са не сред най-високите, а по-скоро сред най-ниските на континента.
На борсата в Кьолн за две седмици повишението е с 40%. В Чехия поскъпването е двойно - от 28 на 56 евроцента. Чехите масово купуват в съседните Германия и Австрия, поради което и там яйцата изчезват и поскъпват. Във Франция за 3-4 месеца поскъпването е със 75%.
В момента там не достигат 21 милиона яйца на седмица или около 10% от потреблението на домакинствата и преработвателната индустрия. Подобна е ситуацията в Унгария, Испания, Великобритания, Ирландия. Заради ролята им в българския сюжет специално трябва да се отбележат яйцата в Полша. Доскоро там 10 яйца са стрували 4 злоти или около 2 лева. Тези дни вече струват 7-8 злоти.
Яйцата, естествено, водят след себе си значително поскъпване на продуктите, в които те се използват. Вече дори се говори, че ако недостигът на яйца продължи, много производители, примерно на сладкиши и тестени изделия, ще бъдат принудени временно да затворят производствата си и да освободят служителите си.
Цената на една европейска директива
За всички в тези страни причината е ясна и несъмнена - влязлата в сила от първи януари Европейска директива за хуманно отношение към птиците. Минималният задължителен обем на клетките за отглеждане на кокошки вече не е 550, а 750 кубически сантиметра. Изискването се въвежда не защото има някакво отношение към качеството на яйцата, а единствено под натиска на организации за защита на животните.
Много е съмнително доколко тези допълнителни 200 кубически сантиметра ще направят кокошките "по-щастливи". Сигурно е обаче, че въвеждането им предизвика големи сътресения и разходи както за производителите, така и за потребителите. Въобще директивата е от поредицата европейски регламенти с твърде съмнителен смисъл, чиято цена често се измерва с милиони и милиарди евро и с хиляди закрити работни места. Тя е добър пример за последствията от недомислените бюрократични регулации на пазара.
Българската добавка
Въпросната директива е основна причина и за бъркотията с яйцата у нас. Но не и единствената, защото, както винаги, и този път има и чисто българска добавка - смес от несръчна и недопустима намеса на пазара и откровен популизъм. Най-напред през февуари, за да стабилизира пазара и да се хареса на българските производители, земеделският министър спря вноса на големи пратки, все още евтини по онова време полски яйца под предлог, че не са от "щастливи кокошки".
После се оказа, че това не е вярно, но вече беше късно. Така министърът не просто даде сигнал, но и лично допринесе за поскъпването. След което се втурна да се бори с него - търсене и публично заклеймяване на "спекулантите", срещи с производители и търговци, молби за "християнско" понижение на цените в замяна на бъдещи "жестове" на държавата, писмо до полския министър с молба пак да прати яйца, заплаха за спиране на субсидии, каквито досега, всъщност, не са давани, и споменатите разходки по магазини в компанията на журналисти.
"След като в Бисер може да е 30 ст., на други места може също да свалят цената", каза министърът при инспекцията си в наводненото хасковско село. На други места е най-различно, но като цяло официалните данни на собственото му министерство показват, че ефектът от цялата кампания е горе-долу нулев. И няма как да е иначе. Единствената рецепта срещу поскъпването е повече кокошки, повече яйца, повече производство, повече конкуренция.
Пазарът сам ще се справи и със сегашната ситуация, стига да не му пречат. Тези дни бе съобщено, че заради евтин внос земеделският министър предприема и "пакет от мерки за подобряване ситуацията на пазара на мляко и млечни продукти". Това е сигурен знак, че ни чака нова, млечна серия с цените, височайши визити по млечните щандове и преследване на "спекуланти" млекари. Защо ли никой не се сеща да направи същото с бензина и дизела?
Коментари