Половин милиард лева за проекти са под риск, заради невъзможностите по отчуждаване само в този програмен период, заяво Лиляна Павлова, народен представител от ГЕРБ и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството, цитирана от „Фокус”.
На заседание на Комисията по регионална политика управляващите са отхвърлили промени в два закона, предложени от ГЕРБ, които предлагат нов ред за обезщетяване на собственици на имоти, засегнати от строителството на обекти с национално значение, но и защита на националния интерес – за изграждането на тези обекти.
С решение на Конституционния съд №6 от 2013 година беше отменена цяла глава от Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост. Текстовете касаят предварителното изпълнение на отчуждение на земи и имоти, когато се касае за строителство на обекти от национално значение, както и за обекти първа степен с общинско значение (в случая строителството на големи инфраструктурни обекти – магистрали, жп линии, газопроводи и друг тип национални инфраструктурни обекти). Решението на КС и отмяната на цяла глава от закона блокира процеса и процедурата по цялостно отчуждаване на земи в полза на строителство на национални обекти. Това доведе до блокиране на много от проектите с европейско финансиране, поради невъзможността за отчуждени на земи и бавни отчуждителни процедури. Това блокира големите проекти, като изграждането на магистрала „Струма” – лот 4, изграждането на Западната дъга на Софийски околовръстен път, Северната скоростна тангента и много други, за стотици милиони левове, обясни Лиляна Павлова.
„Благодарение на тези поправки, толкова години бързо се отчуждаваха земите и се построяваха обектите, успявахме навреме да усвоим и европейски фондове, и да построим обектите. С отмяната – това се блокира. Затова ние, като народни представители, инициирахме спешни промени в два закона - за общинската и държавната собственост, в които предлагаме нов ред, с който да се защити интересът на българските граждани, собствениците на частните имоти, каквото е тяхното право по Конституция – за неприкосновената частна собственост – да бъдат равностойно обезщетявани, но и да се запази националният интерес”, обясни Павлова.
Предложените от ГЕРБ промени включват - нов ред за отчуждаване, даване на възможност за регламентиране на добра процедура по законов ред, административно-процесуалния ред, за обжалване на процедурите, и ако съдът реши и позволи, да се прави и предварително изпълнение, за да може да не се забавят проектите, посочи Павлова.
Този проект беше разгледан на Комисия по регионална политика и, за съжаление, беше отхвърлен от народните представители - управляващото мнозинство. Техните мотиви бяха, че законопроектът отново може да се окаже противоконституционен. Нашите мотиви бяха, че между първо и второ четене, е логично да намерим най-добрия вариант, за да спасим строителството и стотиците милиони – обясни Лиляна Павлова.
По думите й - половин милиард лева за проекти са под риск, заради невъзможностите по отчуждаване само в този програмен период. Това означава, че и в новия програмен период, от догодина януари 2014-а, няма да може да започне строителството на „Струма 3”, нито на магистрала „Хемус”, нито на „Южен поток”, нито на никой друг голям инфраструктурен обект, обясни тя.
Управляващото мнозинство обаче е отхвърлило законопроекта на ГЕРБ на ниво комисия. Предстоят дебати в зала.
Това означава риск за европейските проекти, за европейските фондове, за половин милиард сега и за още 2 -3 милиарда от новия програмен период, поради забавяне на изпълнение
„Ние сме готови да защитим интереса на българските граждани и тяхната частна собственост, но това е нарушаване на националния интерес, и България може да загуби половин милиард дори и да трябва да си ги плаща и от бюджета, с този постен бюджет, в тази криза и лимитирани бюджетни средства. Само заради тези закъснения, трябва да се намери баланс, но очевидно няма как това да стане, тъй като не постигнахме и консенсус с управляващото мнозинство”, каза Павлова.
По думите на Павлова - изненадваща е и позицията на Министерство на регионалното развитие. „Министерството, което провежда и отговаря за политиката за инфраструктура, строителство и пътища, също не подкрепиха - да се търси решение за решаване на този проблем”, каза Лиляна Павлова.
Коментари