Европейската комисия представи пътна карта за действия, чиято цел е да задълбочат европейския Икономически и паричен съюз. Оповестени бяха и конкретни стъпки, които да бъдат предприети през следващите 18 месеца.
Задълбочаването на Икономическия и паричен съюз (ИПС) е средство за постигането на определена цел: повече работни места, растеж, инвестиции, социална справедливост и макроикономическа стабилност. Единната валута предоставя защита и възможности за европейците, а силната и стабилна еврозона е от съществено значение за държавите, които членуват в нея, и за ЕС като цяло. През последните години бяха осъществени важни институционални реформи за укрепване на ИПС в Европа, но структурата му все още е незавършена. Днешната пътна карта отразява оставащите предизвикателства и очертава пътя напред, съобщават от ЕК.
В допълнение към пътната карта в днешния пакет са включени четири основни инициативи:
1. Предложение за създаване на Европейски паричен фонд (ЕВФ), основан на правната уредба на ЕС и изграден върху добре установената структура на Европейския механизъм за стабилност (ЕМС). Идеята е той да продължи да подпомага държавите членки от еврозоната в затруднено финансово положение. Освен това ЕВФ ще осигури общ предпазен механизъм за Единния фонд за преструктуриране и ще действа като кредитор от последна инстанция с цел улесняване на организираното преструктуриране на неплатежоспособните банки. Предвидени са също по-бързо вземане на решения при спешни случаи и по-пряко участие в управлението на програмите за финансова помощ. С течение на времето ЕВФ може също така да разработи нови финансови инструменти, например в подкрепа на евентуална функция за стабилизация.
2. Предложение за интегриране на съдържанието на Договора за стабилност, координация и управление в правната рамка на ЕС, като се вземе предвид необходимата гъвкавост, заложена в Пакта за стабилност и растеж и отчитана от ЕК от януари 2015 г. насам. През 2012 г. подписалите предложението 25 държави членки поеха правно задължение да включат съдържанието на Договора в законодателството на Съюза в срок от пет години след влизането му в сила, т.е. 1 януари 2018 г. Европейският парламент също призова за това. Предложението включва в законодателството на ЕС основните елементи от Договора с цел да се подкрепят стабилните фискални рамки на национално равнище.
3. Съобщение относно нови бюджетни инструменти за стабилна еврозона в нормативната уредба на ЕС, представящо визия за това как някои бюджетни функции, които са от съществено значение за еврозоната и ЕС като цяло, могат да бъдат разработени в рамките на публичните финанси на ЕС днес и в бъдеще. В съобщението се изтъкват четири специфични функции:
a) подкрепа на държавите членки за структурни реформи чрез инструмент за осъществяване на реформи и техническа помощ при поискване от държавите членки;
б) специален механизъм за сближаване на държавите членки по пътя им към присъединяване към еврото;
в) предпазен механизъм за банковия съюз чрез ЕВФ/ЕМС, който ще бъде договорен до средата на 2018 г. и приведен в действие до 2019 г.;
г) функция за стабилизация за запазване на равнищата на инвестициите в случай на големи асиметрични сътресения.
ЕК ще представи необходимите инициативи през май 2018 г. в контекста на предложениятаза многогодишната финансова рамка след 2020 г. Европейският парламент и Съветът се приканват да приемат тези предложения до средата на 2019 г.
4. Съобщение, в което се изброяват възможните функции на европейски министър на икономиката и финансите, който би заемал поста на заместник-председател на ЕК и председател на Еврогрупата, както е възможно съгласно действащите Договори на ЕС. Като обединява съществуващите отговорности и наличните експертни познания, тази нова длъжност ще засили съгласуваността, ефикасността, прозрачността и демократичната отчетност на създаването на икономическите политики в ЕС и в еврозоната, при пълно зачитане на националните правомощия. Постигането на общо разбиране за ролята на министъра до средата на 2019 г. ще позволи създаването на поста при формирането на следващата ЕК. Еврогрупата би могла след това да реши да избере министъра за свой председател за два последователни мандата с цел изравняване на двата мандата.
Коментари