Предложението за уеднаквени опаковки на тютюневите изделия ще има пагубни последици за изрядните производители и техните марки, без консумацията на тютюн да намалее.
Вместо понижаване рисковете за здравето, тази политика може да постигне противоположния ефект и да доведе до увеличаване на броя на пушачите, смятат икономистите от Института за пазарна икономика (ИПИ).
Идеята за уеднаквените опаковки за цигари вече официално се дискутира в Европа.
Според ИПИ политиците са склонни да атакуват рекламата на продукти, които се считат за вредни.
Под неутрална (уеднаквена) опаковка се разбира премахването на всички отличителни елементи, свързани с даден продукт (лого, цветове, надписи), и замяната им с еднакъв пакет, който най-вероятно включва административно наложени предупреждения към потребителите. Според ИПИ уеднаквените опаковки сами по себе си не са форма или следствие на определена здравна политика, те нито информират, нито образоват.
Според Петър Ганев, старши икономист в ИПИ, усилията за въвеждане на неутрални цигарени опаковки се аргументират с намерението да се ограничи употребата на тютюн и да се намали процентът на пушачите сред младите. Изследванията, които се опитват да анализират динамиката на подобна политика, сочат, че при използването на уеднаквени опаковки, предпочитанията на потребителите се отдалечават от високия и средния клас марки в посока на тези с по-ниско качество и цена.
При наличие на интензивна ценова конкуренция и предвид значението на ценовите сигнали на пазара възможно е дори увеличаване на нивото на потребление, особено сред тези лица, които разполагат с по-малко финансови ресурси.
Консумацията на тютюн очевидно няма да спадне, но производителите на цигари, които са инвестирали в репутацията си, ще бъдат ощетени, смята икономистът.
Според икономистите уеднаквените кутии, без всякакви визуални елементи, затрудняват разпознаваемостта на марките и пречат на потребителите да разграничават продуктите. Предимствата на бранда са добре познати – предава информация към потребителите за репутацията на производителите. Потребителите се доверяват на марката, защото това е гаранцията на производителите за стойността на техните продукти.
Коментари