Сърбия се готви да забрани вноса на стари коли, за да се справи със замърсяването на въздуха. Страната обмисля да прекрати докарването от чужбина на превозни средства на възраст над 15 години, посочва сръбският министър на околната среда Горан Триван.
"Искаме до края на тази или 2021 г. да забраним вноса на коли с екостандарт "Евро 3", което прави цяла Европа. Просто трябва да решим – по-евтина кола или по-чист въздух", заяви Триван, цитиран от сръбския вестник "Блиц".
В Сърбия годишно се внасят около 150 000 коли "втора ръка", които сериозно замърсяват въздуха. През последните 5 години са внесени между 600 и 800 000 стари автомобила, половината от които се озовават в Белград. Над 50% от колите, които влизат в страната, са на възраст между 13 и 19 години и излъчват много вредни емисии. Според екоминистъра именно те са най-големите замърсители.
Сърбия изостава от съседите
По думите на Триван всички страни в региона, които не са членки на ЕС са забранили вноса на стари коли. Босна и Херцеговина го е направила през 2016 г. ("Евро 3"), а от 1 юни 2019 г. забраната важи и за внос на превозни средства с "Евро 4". Преди почти 5 години Северна Македония се е отказала от вноса на превозни средства по-стари от 15 години.
Черна гора е премахнала вноса на автомобили с двигатели "Евро 3" в края на 2018 г. Изненадващо или не, най-смела е Албания, която е забранила вноса на автомобили от чужбина, които не отговарят на стандарта "Евро" 5 или са на повече от 10 години.
"Това означава, че Сърбия вече сериозно изостава от региона", отбелязва екоминистърът.
Високата цена на мръсния въздух
Но това изоставане има своята висока цена. Местни медии редовно пишат, че Белград е един от най-замърсените градове в света, има огромни задръствания, а въздухът е смес от смог, мъгла и сажди.
Подобно било положението и в други градове в западната ни съседка, а мръсният въздух всеки ден заплашвал здравето на 2,5 млн. души. Ежегодно в страната умирали 6500 души вследствие на лошия въздух, който дишат, по данни на Световната здравна организация.
Властите в сръбската столица са се заели сериозно с проблема с мръсния въздух, като възможните решения са забрана на вноса на стари автомобили и преминаване към други енергоизточници вместо въглища и мазут.
"През 2018 г. качеството на въздуха беше официално оценено като категория III (прекомерно замърсен въздух) в Белград, Кралево, Валево, Крагуевац, Суботица, Сремска Митровица, Панчево, Ужице, Смедерево и Косерич", твърдят от сръбската екоорганизация "Коалиция 27".
Държава и общини заедно срещу замърсяването
Министърът посочи, че намаляването на замърсяването на въздуха ще струва на Сърбия 2,4 млрд. евро. Според него проблемът със замърсяването на въздуха, предизвикано предимно от транспорта и влиянието на други източници, които използват мазут и въглища, трябва да се решава от местните власти, предава държавната агенция "Танюг".
Още този месец ще започнат проверки дали градовете и общините са приели планове за намаляване на замърсяването на въздуха на своя територия. Държава е готова да предложи помощ на бедните общини за справяне с проблема.
Последният доклад на Агенцията за защита на околната среда показва, че сред причините за замърсяването на въздуха в Сърбия основната част (57%) идва от ТЕЦ-ове с мощност под 50 мегавата и индивидуално отопление, т.е. от последиците от отоплението. Автомобилния транспорт генерира едва 6% от замърсяването на въздуха.
Предложение за решаване на проблема е и ТЕЦ-овете да преминат на други енергийни източници като природен газ или биомаса, където освен екологичен, ще има и икономически ефект, заяви екоминистърът.
Коментари