Ако в момента инвеститорите в търговски центрове срещат трудности заради усложнената икономическа обстановка и свитото потребление, то проблемът с привличането на клиенти ще е двойно по-сериозен след около година.
Тогава в София отварят врати три нови мола с обща търговска площ 185 000 кв.м. За сравнение отдаваемата площ на The Mall, “Сердика център” и “Мол ъф София” е 140 000 кв.м., а площта на всички търговски центрове в София – 188 000 кв.м., пише Mediapool.
Появата на “Парадайз център” на бул. “Черни връх”, на “Саут Ринг мол” до ИКЕА на Околовръстното и на “България мол” на едноименния столичен булевард ще променят съществено както динамиката на пазара на търговски площи, така и нагласите на потребителите.
През по-популярните софийски молове минават средно около 35 хиляди души на ден, твърдят експерти в имотния сектор. Не се очаква съществена разлика в броя на посетителите след около година, но вариантите пред тях вече ще са два пъти повече. В борбата за клиенти ще успеят най-атрактивните и най-гъвкави инвеститори. Оспорвано ще е състезанието и за привличането на търговски марки, от което пък отново би трябвало да печелят потребителите – наемите могат да поевтинеят още, а стоките да станат по-достъпни.
За да успеят и на двата фронта – привличането на търговски марки на добри условия, и на клиенти, бъдещите “шопинг” центрове трябва да са доста повече от сграда с отделения за магазини. Новите проекти залагат на концепцията за т.нар. “лайфстайл центрове”. Те ще предлагат повече места за отдих и забавление, заведения, киносалони, игрални площадки и не на последно място – атрактивен дизайн.
“Парадайз център”: 25 000 кв.м. забавени
Проектът ни е толкова добър, че след като го завършим хората ще идват, за да се снимат тук, твърдят за “Парадайз център” от консултантската компания “Фортън Интернешънъл”. Те се занимават с намирането на наематели за мола над “Лозенец”, който ще е най-големият у нас поне за няколко години напред. Той се намира в карето между булевард "Черни връх", ул. "Сребърна" и ул. "Филип Кутев", като инвестицията в него ще надхвърли 100 млн. евро.
Инвеститор в проекта е компанията “Булфелт” - собственик и на базар “Илиянци” в столицата. Основни акционери са руските граждани Паата Гамгонеишвили и Роланд Исаев. Средствата са осигурени със заем от “Уникредит Булбанк” и собствен капитал.
“Парадайз център” ще отвори през октомври тази година и ще предлага 80 000 кв.м. търговски площи и 25 000 кв.м. забавления и атракции. Инвеститорите отдават голямо значение на дизайна. Ще има външни и вътрешни фонтани и водни арки, много светлина, атриуми с различен дизайн и т.н. Проектът е дело на международната RTKL в съдружие с местните “Проарх” и “Планинг”.
Освен традиционните огромен супермаркет, магазини и заведения, молът ще предлага атракции като увеселителен парк на покрива с виенско колело, влакче на ужасите и т.н. Ще има целогодишна ледена пързалка, 14 киносалона от веригата “Синема сити”, 4000 кв.м. фитнес център с басейн на варненската “Ориндж фитнес”. Супермаркетът ще е “Карфур Планет” - високия клас на веригата, единственият за България за сега. В мола ще има дори и клиника с различни кабинети, разположени на 1000 кв.м., разкриват от “Фортън”.
Наемите ще поевтинеят
Консултантите на “Парадайз център” твърдят, че “наемите в съществуващите, добре работещи молове са приложими и за нашия проект”.
След голямото поевтиняване с 30-40% в тежките за имотния сектор 2009 и 2010 година, наемите в големите софийски молове през 2011 г. се задържаха на нива от около 25 евро на кв.м. Една от причините за това обаче е, че през 2011 г. на пазара липсваха нови търговски площи. С удвояването им през тази година, обаче запазване на съществуващите равнища на наемите е нереалистично оптимистична прогноза.
“Парадайз център” ще работи добре, защото е обграден от богати квартали, атрактивен е, на километър от него ще спира метрото, ще привлича туристи и хора от провинцията, твърдят от “Фортън”. Според тях предимствата на този мол пред останалите два са на първо място локацията и големината. “България мол” е локален мол с площ 30 000 кв.м., а “Саут ринг” мола е непосредствено до ИКЕА, която ще “изсмуква” клиентелата на мола, смятат консултантите.
“Саут ринг мол” привлича с гледки към Витоша и София
Южните софийски райони ще се сдобият и с друг мащабен търговски център. Това е “Саут ринг мол”, “залепен” до магазина на ИКЕА на Околовръстното. Инвестицията е на гръцките компании “Данаос дивелъпмънт” и “Фурлис” (собствениците на ИКЕА) и отново надхвърля 100 млн. евро.
Търговските площи в “Саут ринг мол” са 72 000 кв.м. Строителството напредва с бързи темпове, но е по-вероятно молът да заработи следващата година. Идеята на инвеститорите е там да се предлагат стоки, които да допълнят микса на ИКЕА - отново мебели (българските “Явор”), техника (“Техномаркет”, “Бриколаж”), световно известни модни марки, супермаркет “Пикадили” и т.н. За първи път от шест години в България ще влезе нов кино оператор – международната компания CINE GRAND.
“Атракцията” в случая ще е изгледът към планината Витоша и панорама към София. Молът ще има огромни открити и закрити тераси със заведения и места за отдих, които ще предлагат гледки, непостижими за останалите софийски търговски центрове. Не трябва да се подценява и близостта на заможните квартали Драгалевци, Симеоново, Банкя и др., чието население ще предпочете да избегне софийските задръствания при пазаруване.
“България мол” се “размрази” след две години
До Коледа със сигурност ще е завършен и “България мол” на бул. “България”, чието строителство “замръзна” за над две години. Макар че инвеститорите - ”Лондон София Пропърти” и “Саламанка Кепитал”, имаха подписан договор с “Уникредит Булбанк” и “Уникредит банк Аустриа” за заем в размер до 165 млн. евро за изграждането на комплекса, банката изиска допълнителни гаранции за изпълнението и най-вече за бюджета. Това спря строителството временно, а от проекта отпаднаха офис “блоковете” заради свръхпредлагането на бизнес площи в столицата.
Представители на компанията инвеститор отказаха на този етап да дадат повече подробности за бъдещите наемателите и цените в търговския център, тъй като били много ангажирани с реализацията на проекта.
На този етап се знае, че “България мол” ще има 140 магазина на 33 000 кв. м търговска площ. Наематели са “Карфур”, “Техномаркет”, “Спорт депо”, “Зара”, “Еспри” и др.
Залогът е голям
Конкуренцията между бъдещите и завършените молове не е за подценяване след като няколко проекта за търговски центрове вече се провалиха.
Миналата година частен съдия-изпълнител изкара на публична продан два съседни терена в кв. “Хладилника”, върху които “Екобилдинг ДВ” планираше изграждането на търговски център с офиси на разгъната площ над 39 000 кв.м. (ДВС Мол). Във фирмата по 50% държаха депутатът Венцислав Върбанов и бизнес партньорът му Данчо Кънев. Върбанов обаче продал акциите си в проекта на Велизар Петков. Терените са обявени за продан от ОББ, която през 2008 г. отпуска заем за 1.8 млн. евро на “Екобилдинг”, но фирмата спряла да плаща вноските.
В края на миналата година пък “София аутлет център” натрупа дългове към Столична община от над половин милион от данък сгради и такса смет.
Един от първите и най-популярни софийски молове - “Сити център” срещу хотел “Хемус”, вече има сериозен проблем със запълването на площите и страда от конкуренцията на по-новите и атрактивни молове. Потенциалът му обаче може да се разгърне с нова сила след завършването на метрото след няколко месеца, което ще спира точно на мола, смятат експерти.
В провинцията жертва на кризата стана варненският “Пфое мол”. Инвеститорът ЛЮК – АДСИЦ се принуди да продаде половината от комплекса на община Варна за четири общински имота с площ 12 дка и сумата от 2.6 млн. лева
Добър индикатор за ситуацията с моловете в София е показателят търговски площи на глава от населението. В момента на 1000 софиянци се падат 137 кв.м. търговски площи, а до края на годината със завършването на новите проекти площта ще стане 215 кв.м. За сравнение средното ниво за Европа е около 250 кв.м. Ако пък през 2013 г. се завършат замразените за сега проекти за “Мега мол” в “Люлин”, комплексът на мястото на бившия завод “Балканкар Средец” и др., показателят ще скочи до 394 кв. м на 1000 души. Казано с други думи пазарът на търговски площи в София ще блокира за поне 10 години.
Коментари