Около 42% от компаниите в България няма да почистят пролетно офисите си през този сезон, сочи проучването на Facility Optimum Bulgaria, компания, специализирана в поддръжката и управлението на бизнес сгради.
По данни на компанията 25% от компаниите използват частични услуги, прибягвайки само до почистване само на прозорци, например. Подобно пестене на средства обаче може да се окаже проблемно, предупреждават от компанията.
„Истината е, че дори да спестят пари сега, много компании ще се сблъскат с по-неприятни последствия след време”, коментира Бисера Иванова, изпълнителен директор на Facility Optimum Bulgaria.
„Проучванията сочат, че служителите се ръководят в решенията си за избор на работно място от комфортната и здравословна работна среда. Лошата среда в офиса може да направи всеки човек неефективен особено при ръста на алергиите през последните години. Така пропускането на цялостното почистване може да се окаже дори опасно за част от хората. От друга страна дори да спестят пари в момента и да решат да почистват на парче, компаниите ще платят с 40% повече”, допълва Иванова.
По думите й докато цената на комплексната услуга за офис с площ 100 кв.м е около 300 лева, поръчката на хигиенизирането на отделните компоненти на един офис излиза значително повече – между 440 и 460 лева. Изключително малка част от домакинствата в големите градове пък прибягват до професионална услуга – около 3%.
Около 1 150 000 кв.м е квадратурата на сградите, използващи професионални фасилити услуги към момента, сочат още данните на компанията.
През 2011 година обект на такива услуги са станали допълнителни 260 000 кв.м. Общият обем на бизнеса към края на месец март тази година е бил 1.356 мрлд лева, което е с около 226 млн. лева повече в сравнение с началото на 2011 г.
Административните и офис сгради, обърнали се към професионални фасилити услуги през изминалата година, са се увеличили с около 3%, сочат още данните на компанията.
Търговските сгради и магазинните вериги, използващи такава услуга, също са се увеличили с около 2%. Потребителите като финансови и ютилити компании, телекоми с клонова мрежа в цялата страна, които са традиционно едни от най-активните потребители на услугата, също са увеличили броя си през изминалата година.
Жилищните комплекси, които ползват фасилити мениджмънт, през 2011 г. са представлявали 7% от всички потребители, докато през 2010 г. те са били 10% от всички. По-пасивни са станали и промишените обекти и логистичните паркове, като онези от тях, които са използвали фасилити услуги, са намалели отново с около 3%.
Съотношението между частния и публичния сектор през 2011 година е било 65%/35% при 60%/40% година по-рано.
Най-използваните от потребителите на фасилити услуги са почистването, поръчвано от 94% от компаниите, охраната – 92% от компаниите, противопожарната безопасност – 76% от компаниите.
Другите най-популярни сред българските фирми услуги са профилактиката на съоръжения и oбща техническата поддръжка на сградите. Според Facility Optimum компаниите често подценяват две от най-важните дейности – проследяването на гаранции и аварийното обслужване.
Коментари