Древна практика в Япония дава отговор на съществуващия открай време въпрос: Как ще оцелее семейният бизнес, когато няма синове, които да го поемат?
Историята започва през 717 г., когато богът на планина Хаку се явява в съня на будисткия монах Тайчо Дайши и му казва да намери горещ извор в близкото село Ауазу, пише Би Би Си.
Дайши намира мястото и нарежда на своя ученик Гарио Хоши да изгради там къща за гости. От своя страна Гарио Хоши проповядва будизма на своите посетители и осиновява син за свой наследник с името Зенгоро.
Според Световните рекорди на Гинес така стартира най-старият бизнес в света. От тогава, в продължение на 1300 години, хотелът и името Зенгоро Хоши се предават в семейството от 46 поколения.
Но как може едно семейство в Япония гарантирано да има син, който да наследи бизнеса му?
„Когато имахме само момичета си осиновихме съпруга на едната от тях”, споделя днешният наследник на Зенгоро Хоши.
Това е уникален японски стил на „осиновяване”, известен като Мукойоши.
Япония е на второ място по осиновяване в света (80 хиляди души на година), но осиновените хора са най-вече мъже между 20 и 30 години. Те сменят фамилията си с тази на новото семейство.
„Исторически погледнато, това е много по-честа практика в семействата от западната част на Япония, където търговските семейства подбират най-добрия кандидат за наследник”, коментира Марико Фудживара, социолог в института по живот и бит Хакуходо.
Ако семейството няма способен син, който да се справи с бизнеса му, то си подбира подходящ кандидат, който да се ожени за една от дъщерите и да поеме тази функция. Това е прагматично решение, взимано, за да оцелее семейният бизнес.
Дори днес, голяма част от японските компании се считат за семеен бизнес. Те носят имена от фамилиите, които ги управляват, както например Toyota, Suzuki, Canon и соевият сос Kikkoman.
Suzuki са известни с това, че се управлява от „осиновени синове”. Настоящият председател и главен изпълнителен директор Осаму Сузуки (на снимката по-горе) е четвъртият по ред осиновен син, който управлява компанията.
„Семейните бизнеси, ръководени от „осиновени синове”, в много случаи са по-успешни от тези, ръководени от родните синове”, коментира инвеститора Ясуаки Киношита.
В Япония дори съществуват сайтове, в които жените могат да си намерят съпруг, готов да бъде осиновен от семейството им. Chieko Date е един от тях.
„Определено има търсене, защото раждаемостта в Япония е спаднала и много родители имат само дъщери”, коментират от Chieko Date.
„Много мъже се оглеждат за възможности, в които да използват своите бизнес умения, защото изкачването по корпоративната стълбица е много по-трудно”, добавят от сайта.
Ако се ожениш във семейство с бизнес, знаеш какво се очаква от теб, казва социоложката Марико Фудживара, която открива, че нейният дядо също е бил осиновен син.
„От теб се очаква да бъдеш добър и любящ съпруг и способен бизнесмен. Ако тези очаквания са поставени ясно от самото начало, като взаимноизгодна сделка, нещата ще бъдат по-лесни за управление отколкото един бурен романс”, добавя социоложката.
Коментари