Вие сте специалист в областта си и се чудите защо дългоочакваното повишение все още не е станало реалност? Въпреки доказаните ви умения, шефът отново предпочете по-неспособен колега, който да заеме мечтания пост? Всичко това означава, че е време да се замислите дали характерът ви не пречи на кариерата.
Според проучване, проведено от интернет портала CareerBuilder.com, когато опре до повишение, 75% от работодателите се вълнуват повече от емоционалната интелигентност на служителите си, отколкото от техническите им способности или логическо мислене. А какво значи това?
Трудно е да се дефинират така наречените „меки” умения.
„Хората интерпретират термина в най-различна светлина, но в крайна сметка става дума за отношението ви към хората.” – коментира Джеймс Филс, професор от Станфордския университет.
Ако не сте сигурен дали именно характерът ви е черната точка в професионалното ви досие, отговорете си н следните шест въпроса, съветва Брус Кларк, президент и главен изпълнителен директор на агенцията за човешки ресурси CAI, Inc.
1. Получавате ли помощ от колеги?
2. Молят ли ви да се присъедините към екипа?
3. Получавате ли задачи, които изискват комуникационни умения и таланта на добър слушател?
4. Позволяват ли ви да говорите с клиентите?
5. Обичате ли да споделяте клюките в офиса?
6. Замесен ли сте в конфликти на работното си място?
Ако отговорът на първите четири въпроса е „не”, а на последните два – „да”, значи е време да помислите за промяна на поведението си.
Как да станем добри слушатели, да комуникираме по-ясно и да уважаваме колегите си? Ето съветите на Кларк:
Самооценка и самоконтрол
Оценете плюсовете и минусите си. Опитайте да си представите как ви възприемат околните. След това практикувайте самоконтрол, за да се отърсите от най-дразнещите си навици. Например, добър слушател сте, докато някой не постави мненията ви под въпрос? Опитайте да замълчите, вместо да се хвърлите в самоотбрана. Напомнете си да не приемате критиките толкова лично – различието на гледните точки е конструктивен, а не деструктивен фактор.
Черпете от извора на мъдрост на шефа си
Звучи ви смешно? Трябва да признаете обаче, че след като е успял да стигне до поста си, и след като всеки ден му се налага да управлява екип, създаден от толкова различни личности, и той сигурно е понаучил едно-друго. И вие можете да използвате това знание. Вслушвайте се в забележките и критиките му. Ако например попита защо не сте се изказал на последното заседание, помислете честно – дали не ви липсва самоувереност? Има ли начин да преодолеете стеснителността си?
Възползвайте се от връзките с колегите
Ако сте в добри отношения с колегите, попитайте какво мислят те относно шансовете ви за повишение. Може да получите ценни съвети и препоръки.
Не се обиждайте от истината
За да не наранят чувствата ви, приятели, колеги и роднини може да ви отрупат с не до там искрени комплименти. Затова е от изключителна важност да намерите прям съветник, и да се научите да го слушате, без да се обиждате. Внимавайте обаче – трябва да сте сигурен, че въпросната личност наистина ви мисли доброто, и няма подмолни мотиви.
Не рушете кариерата си – и компанията
Ако предпочетете да търсите вината единствено в околните, не само си затваряте вратата пред бъдещето професионално израстване, но и вредите на компанията, за която работите. Всеки мениджърски пост изисква умения за комуникация, и ако не се научите как да мотивирате подчинените си и как да разпределяте задачите, едва ли можете да се надявате, че отделът ви ще процъфти.
Автор: Анна Уолф
Коментари