Всеки ден частни и обществени анализатори се борят, за да очертаят ясна картина на състоянието на икономиката и с малко късмет дори да предвидят бъдещите тенденции.
Не ни изненадват докладите за заетостта, промишлената продукция или брутния вътрешен продукт.
Някои експерти обаче имат по-нестандартен подход при изготвянето на икономическите индекси. Кои са някои от най-странните показатели, изчислявани в света, представя изданието BusinessInsider.
Индекс „Първа среща”
Идеята: В тежки икономически времена сме депресирани и чувстваме самотата по-остро от всякога. Затова и полагаме повече усилия да намерим брачен партньор.
Доказателствата: Стратистиката на Match.com потвърждава тази връзка – през последното тримесечие на 2008 г., когато избухна финансовата криза, сайтът им е отчел рекордни за последните седем години посещения. Трафикът се оживил значително и след терористичните атаки от 11-ти септември.
Дължината на пениса
Идеята: Икономиките на държавите, в които средният размер на мъжките пениси е наистина среден, се представят по-добре от тези в двете крайности.
Доказателствата: Проучването е проведено от Tatu Westling към Хелзинския университет и връзката е потвърдена. Но с какво се обяснява тя? Нивата на тестостерон определят склоннността на силния пол да поема рискове, а от финансова гледна точка не е разумно нито да си твърде внимателен, нито твърде хазартно настроен.
Индексът „Подсечени дупета”
Идеята: За да спестят пари, родителите на новородени бебета се опитват да ограничат разходите за памперси, като ги сменят по-рядко.
Доказателствата: Според Symphony IRI при тежки икономически времена, броят на подсечените дупета наистина нараства – с 2.8% при 7% понижение в продажбите на еднократни пелени.
Индексът „С биричка пред телевизора”
Идеята: Когато парите не достигат, не харчим по кръчми и пъбове. Вместо това си купуваме биричка за вкъщи. Резултатът: сервитьорки и бармани се тълпят в Бюрата по труда.
Доказателствата: В Европа 73% от работните места, свързани с бирената индустрия, не са в самите пивоварни, а в заведенията. За периода 2008-2010 г., секторът отбелязва 12% понижение на заетостта, спрямо средно 2% за Стария континент като цяло.
Индексът на високите токчета
Идеята: Зависимостта е обратно пропорционална – колкото по-нисък е икономическият ръст, толкова по-високи са токчетата, докато потребителите търсят по-екстравагантна мода, която да ги разтуши от проблемите на ежедневието.
Доказателството: В този случай доказателствата са противоречиви. Макар че жените се покатериха на по-високи обувки по време на Великата депресия, или в периода 2008-2009 г., икономическите проблеми на САЩ от 2010 и 2011 г. не се отразиха на дължината на токчетата.
Анна Улф
Коментари