Няма бизнес или професионално поприще, които да ви спасят от стреса. Когато задачите се трупат, а крайните срокове приближават, е лесно да загубим хладнокръвие. От това страда обективността ни, и сме обречени да допуснем грешки – предупреждава психологът Шерън Мелник, автор на книгата „Успех в стресовите ситуцации”.
Той счита, че е от ключово значение да успеем да останем мотивирани, дори когато въобще не се чувстваме така. Как да запазим работоспосбността си дори в епицентъра на хаоса? Ето петте основни съвета на Мелник:
1. Научете се да определяте приоритетите си
Не е толкова лесно, колкото звучи. Повечето хора имат различни, конкуриращи се помежду си приоритети и е истинско предизвикателство да избереш между тях.
Затова – редовно отделяйте време да анализирате делата си. Помислете кои са най-важните задачи и цели за настоящия момент. След това съставете списък.
2. Отмятайте задачите една по една, вместо да ги вършите едновременно
Мелник не е единственият психолог, който подчертава, че мултитаскингът е за компютрите, не за хората. Мозъкът ни просто не работи по този начин – невъзможно е да се концентираме едновременно върху няколко коренно различни области. Единственото, което постигаме е, че губим ефективност и се преуморяваме.
Мултитаскингът е много лош метод на работа, при който се губи до 30% повече време и се допускат два пъти повече грешки – предупреждава Мелник.
3. Не бъдете винаги достъпен
Телефони, скайп, имейли, колеги и началници - непрекъснато нещо ни разсейва. В резултат губим страшно много време. Според Мелник средно един служител в офис се разсейва седем пъти на час, 56 пъти на ден и пропилява около 2 часа и 10 минути от работното си време.
Един от методите да се справите с проблема е – забравете външния свят, изключете мобилния телефон и звуковото уведомление за получена електронна поща.
4. Уведомявайте за плановете си, когато сте недостъпен
Ако все пак решите да се изолирате от света, за да приключите спешен проблем, информирайте предварително колегите и бизнес партньорите за плановете си.
„Привързаността ни към електронните устройства отразява желанието ни да сме търсени и необходими. Смятаме, че успешният член на обществото трябва да е предан на работата си и да е достъпен по всяко време. „Преданост” и „ефективност” обаче не са синоними”, предупреждава психологът.
5. Открийте какво ви губи времето
Открийте какво точно губи времето ви – например, безсмислено се ровите из нета? Защо го правите? Скучно ли ви е? Или търсите нови бизнес идеи? Ако си изясните причините, поради които се отдавате на безполезни дейности, по-лесно ще предолеете лошите си навици и ще станете по-ефективен.
Анна Улф
Коментари