Прекарваме голяма част от живота си в опити да оправдаем нечии очаквания – тези на родители, учители, треньори. Вече като професионалисти в дадена област пък ни се иска да получим одобрението на началниците ни, да спечелим доверието им. Това е особено важно, защото отношението на шефа не влияе само на заплатата, а и на цялата атмосфера в службата и на възможностите за бъдещо развитие. Писателят Ал Колмън споделя пред Forbes някои от съветите си за това как можем да направим добро впечатление на началника.
Най-основното, разбира се, е да влагаме достатъчно усърдие в работата. Ако не изпълняваме базисните си задължения, няма значение дали спазваме другите препоръки – шефът просто няма да е доволен, че дава заплата на лош служител. Според Колман трябва да бъдем последователни, експедитивни и да работим на добро професионално ниво.
Хубаво е да опитаме да опознаем началника си. Още когато започваме на дадената длъжност, трябва да обсъдим с него предпочитаните му методи на работа и да се придържаме към тях. Например дали му е по-удобно да комуникира лично, по телефон или имейл. Общуването е ключова част от изграждането на добри взаимоотношения.
Шефът ще ни оцени, ако му улесняваме живота и подкрепяме професионалните стремежи на компанията. Колмън съветва да разберем какви са краткосрочните и дългосрочните цели на фирмата и да се стремим да действаме за тяхното осъществяване.
Лоялност, честност, отдаденост – три качества, които всеки добър служител трябва да притежава. Не е препоръчително да говорим зад гърба на шефа пред колегите в офиса. Ако имаме проблем, трябва да се обърнем директно към него, вместо да намесваме трети лица. Личните разговори с шефа трябва да си останат лични. Тези неща изграждат доверие, което е ключово за бъдещ успех в кариерата.
Приоритетите на шефа са и ваши приоритети, обяснява още Колман. Ако не смятаме нещо за особено важно, но за началника ни то е такова, желателно е и ние да го приемем сериозно. Синхронизацията в работата е предпоставка за добри резултати.
Поемането на инициативата определено ще направи впечатление. Хубаво е обаче да се насочи към наистина важни неща, за да не разпиляваме вниманието си със странични занимания, от които ще пострадат основните ни задължения. При възникване на проблеми пък е желателно да опитаме сами да се справим с тях, а не да тичаме при шефа за всяка дреболия. Все пак искаме той да ни вярва, а не да ни смята за досадни.
Ако покажем интерес към нещо, което живо вълнува ръководителя, определено ще наберем червени точки. Всеки има интереси, различни от работата. Можем например да научим нещо повече за хобито на шефа и в подходяща ситуация да го заговорим по темата. Така можем да демонстрираме, че сме всестранно развити личности, които имат познания в много сфери, а и шефът може да си помисли, че сме „от една кръвна група”.
Едно от най-важните условия е да демонстрираме дългосрочен интерес към компанията, в която работим. Трябва да се стремим да научим повече за ключови клиенти и проекти и за начини, по които можем да помогнем за подобряване на цялостното състояние на фирмата. Така ще можем да разберем и дали точно тази длъжност съвпада със собствените ни представи за бъдещето.
Коментари