В процъфтяваща икономика хората не следят бюджета и харчовете си под лупа. Позволяват си глезотии като чести посещения във фризьорския салон, екскурзии до екзотични дестинации и нови мебели за дома. Когато икономиката е в криза обаче потребителите се лишават от тези разходи и прилагат различни хитрини в ежедневието, за да пестят максимално. Вижте някои от навиците ни, на които рецесията е повлияла според сайта LearnVest.
Не е трудно да се досетим, че по време на тъжък период в икономиката кражбите се увеличават. Интересното обаче е, че хората започват да крадат по-нетрадиционни неща. Например метали. Винаги ги е имало онези, които обикалят и ги желязо, за да го продадат на вторични суровини. В последно време обаче се оказва, че тези хора са все повече. Според едно американско изследване пък през 2011 г. (пикът на кризата в САЩ) са били откраднати 49% повече кучета, отколкото през която и да е друга година. Явно желанието да имаш домашен любимец остава, липсва само желанието да платиш за него. Значително са се увеличили и кражбите на тоалетни принадлежности от хотели. Не става въпрос само за обичайните шампоанчета, а дори за рула тоалетна хартия и кърпички. Това вреди доста на хотелиерите, които трябва да се тревожат не само за самата криза, но и за дребното джебчийство. В много ресторанти и магазини продавачите също са станали по-предпазливи и внимават повече за кражби.
Друга забелязваща се тенденция е, че хората си купуват по-скъпи неща, вярвайки, че ще им спестят пари в дългосрочен план. Продажбите например на енергоспестяващи крушки растат от 2008 г. насам. Изчислявайки колко се спестява от тях за даден период от време, определно си заслужават. Ръст в печалбите регистрират и компаниите за презервативи. В период на криза хората се замислят доста преди да се решат да създадат и отгледат дете. Оказва се, че се инвестира все повече и в охранители системи за дома. Хората не могат да понесат мисълта, че някой ще открадне вещите им, с които са се сдобили с доста лишения. Охранителните компании бележат огромен растеж от 2006 г. насам, което е показателно за тревогата на потребителите. Като цяло фирмите, които продават описаните по-горе стоки, се възползват добре от пазара, а хората се възползват от конкуренцията между тях, за да сключат най-изгодната сделка.
Влиянието на рецесията се усеща и в лишаването от много неща. Скъпите почивки например се отлагат за бъдещето. Доста хора избират да отидат някъде само за един уикенд, а морската ваканция остава за по-добри времена. Колкото и странно да звучи, експерти отдават и намаляването на разводите на кризата. Спадът им е 7% от 2006 г. насам. Разводът не е евтина процедура, а и когато финансите са комбинирани, на хората им е трудно да си предствят да останат без половината. Затова правят компромис и отлагат раздялата. Логично най-пострадали от кризата са индустриите, които произвеждат по-луксозни стоки. Скоро обаче дори те ще усетят започналото икономическо подобрение, твърдят анализаторите.
Коментари