Независимо от сферата, в която се развивате – маркетинг, продажби, дистрибуция или др., в даден момент ще ви се наложи да комуникирате с клиенти. Преговорите с тях невинаги са толкова лесни, колкото сте предполагали, защото всеки е различен и има свои индивидуални очаквания, изисквания и подход за преговори. За да сте подготвени за всякакви ситуации, вижте кои са най-често срещаните типове клиенти и как да се справяте с тях според Lifehack.
1. Пасивно-агресивните. Попадали ли сте на клиент, който иска на всяка цена да излезе пред всичките си конкуренти, да е на чело на редиците в сферата си и твърди, че тяхната компания търси нови идеи за развитие? На пръв поглед той може да ви се стори като „клиент мечта“, но това е заблуда. Когато започнете работа с подобен тип, трябва да се подготвите за множество ревизии на работата, непрекъснати промени в курса и множество нови, непредвидени неща, които ще изникват в процеса на проекта. Това може да е малко разочароващо в началото, но ако сте наясно с какъв тип човек си имате работа, може да намалите бъдещите стресови ситуации. Предвидете повече допълнително време за осъществяване на самия проект. Освен това, ако искате да избегнете финансови загуби, включете клаузи за допълнително заплащане на непредвидените по договор дейности.
2. Подценяващите. След като сте си свършили работата по най-добрия възможен начин, някои хора се държат все едно всичко, което сте направили, не е толкова важно и впечатляващо. Това са подценяващите клиенти. Те приемат работата ви за маловажна и не искат да признаят усилията, които сте вложили за изпълнението ѝ. Според тях сте направили всичко за броени минути, а това тяхно грешно разбиране често рефлектира върху финансовата страна на взаимоотношенията ви с тях. За да се справите с подобен тип отношение, е важно да останете уверени в себе си и в това, което правите. Не позволявайте на подобни клиенти да ви накарат да се усъмните в собствените си възможности и в качеството на работата, която вършите. Цената, която клиентът плаща, е стойността на труда ви и вие не бива да се примирявате с по-малко от това, което заслужавате.
3. Работещите след края на работния ден. Някои клиенти остават с грешното впечатление, че веднъж подписали договор вие сте длъжни да ги обслужвате 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. Освен ако това не е изрично посочено в партньорските ви правоотношения, не бива да допускате подобен тип отношение. Имейли след работно време или в неделя сутрин, телефонни обаждания през уикенда или изпращане на спешни задачи минути преди края на работната седмица, няма да подобрят качеството на изпълнение на проекта. Важно е да зададете границите на професионалните ви отношения още в самото начало, за да не съжалявате впоследствие.
4. Изчезващите. Докато едни са много настоятелни, други клиенти просто изчезват. Те игнорират вашите съобщения, телефонни обаждания и всички опити да се свържете с тях в началото, за да залеят пощата ви с десетки съобщения след месец затишие. Освен това те ще очакват от вас да се захванете с изпълнението на всичките им прищевки и промени – веднага. Ако попаднете на подобен тип некоректни клиенти, важно е да не се поддавате на манипулации от тяхна страна и да заявите категорично позицията си по отношение на хора, които не знаят как се прави бизнес. Много полезно е да водите регистър на входящата и изходящата си кореспонденция, ако тези клиенти отрекат опитите ви за свързване с тях. Не правете специални изключения за хора, които не уважат правилата на бизнес етиката.
Коментари