Електро автомобилите може би нанасят повече щети на околната среда, отколкото традиционните им събратя, задвижвани от дизел и бензин.
Изненадващото заключение е на Норвежкия научно технологичен университет, цитирано от ВВС.
Специалистите изтъкват, че досега никой не е включвал в сметката вредите, нанасяни от топлоелектроцентралите при производството на тока, задвижващ уж екологичните коли.
Отделно, електро автомобилите вече са нанесли значителни щети още преди да излязат на пътя. Тяхното производството е около два пъти по-пагубно, отколкото при традиционните автомобили, тъй като при него се използват голямо количество токсични суровини като никел, мед и алуминий.
Ако обаче електро автомобилите се задвижват от електричество, получавано от по-екологични източници от въглища, въвеждането им има смисъл.
Такъв е случаят в Европа, където преходът към електро автомобили може да осигури снижаване на ефектите, причиняващи глобалното затопляне, с между 10 и 24%. Подобни изчисления публикуват и автопроизводителите.
"Според нашите изследвания, задвижването на един електромобил от микса енергийни източници, с който в момента разполага Европа, предлага 10% преимущество в сравнение с дизела" – коментира пред ВВС главният изпълнителен директор на Daimler Дитер Зетше.
Доколко по-вредното производство се компенсира от по-екологичното гориво, разбира се, зависи от това колко време ще изкара на пътя новия автомобил.
При живот от 200 хиляди километра, този вид коли нанасят с 27-29% по-малко щети от двигателите, работещи на бензин и 17-20% в сравнение с дизела.
Ако батерията, която е твърде скъпа да бъде подменена, сдаде на 100 хиляди км,, ползите намаляват до съответно 9-14% и нула.
Учени и автопроизводители изтъкват, че батериите стават все по-ефективни и с по-дълъг живот, което оправдава правителствените мерки за стимулиране на въвеждането на електро автомобили.
От друга страна обаче, бензиновите и дизелови двигатели също търпят развитие.
"По-значително понижение на глобалното затопляне може да бъде постигнато чрез повишаване на горивната ефективност или чрез преход от бензин на дизел" – се казва в доклада на норвежкия университет.
"Ако обмисляте по екологични причини да купите електромобил, първо проверете какъв е източника на електричеството, с който ще го захранване, и каква е гаранцията върху батериите" – препоръчва професор Строман, автор на доклада.
Коментари