Компании, в които по-малко от 38% от служителите са ангажирани или попадат в т.нар. „Деструктивна зона” имат възвръщаемост на капитала средно с 50% по-малко от средното ниво. Докато компаниите с ангажираност на служителите над 64% (Зоната на успеха), имат средно с около 50% над средната възвръщаемост на капитала. Заедно с това компаниите в Зоната на успеха имат по-малко разходи за своите служители (измерени с отсъствия от работа, болнични), както и много по-високо ниво на удовлетвореност сред своите клиенти. С по-висок процент се изпълняват и бизнес-плановете на най-добрите работодатели – 108% в сравнение с 93% при работодателите със средни нива на ангажираност. Тенденцията е изведена на база наблюденията на Aon Hewitt в продължение на 15 години по целия свят и е доказана следната зависимост между ангажираността на служителите и бизнес резултатите на компанията. „При най-високите нива на ангажираност се наблюдава най-голяма възвръщаемост на капитала. Добрата новина е, че на нивата на ангажираност на служителите може и компаниите трябва да влияят” – коментира Магдалена Кустра, Старши Консултант на Aon Hewitt в Полша.
През изминалата 2012 година средното ниво на ангажираност на служителите в България, според проучването на Aon Hewitt, e 67%., като при най-добрите достигат до 84%. Тези данни бяха изнесени пред представители на Американската търговска камара и Българската асоциация за управление на хора на бизнес-закуска по повод измерването на ангажираността на служителите в България - Aon Hewitt провежда проучването в страната ни за седма година и съпоставя данните с над 10 други Европейски държави.
Най-добрите работодатели изпълняват на по-голям процент заложените бизнес-планове.
Според утвърдената методология на Aon Hewitt зоните, в които попадат компаниите, са следните:
Деструктивна зона: При компаниите, които се намират в нея, ниското ниво на ангажираност значително затруднява постигането на бизнес целите. В тези компании си струва да се преосмислят изцяло практиките при управление на хора.
Неутрална зона: Компаниите постигат добри бизнес резултати, които биха могли да се увеличат с по-фина настройка на практиките при управление на ЧР.
Зона на успеха: Ангажираността на служителите безспорно определя бизнес резултатите и успеха. Препоръчително е компаниите да се фокусират върху поддържане на настоящото състояние.
Седем години проучване „Най-добрите работодатели” в България
Aon Hewitt провежда проучването в България за седма година. Към момента компанията разполага с най-всеобхватната и мащабна база данни на служителски мнения в страната. За 6 години са изследвани общо над 370 компании от най-разнообразни сектори на икономиката. Компанията разполага с база данни с 75 000 мнения на служители и 1500 мнения на топ мениджъри, които представляват повече от 300 000 заети в икономиката ни.
Aon Hewitt предлага консултантски услуги в България основно в следните сфери: повишаване на удовлетвореността и ангажираността на служителите, създаване на устойчива фирмена култура, повишаване конкурентоспособността на бизнеса. За повече информация, моля, посетете www.aonhewitt.com
Методология
Участието в проучването е доброволно. За да могат да участват, компаниите следва да имат поне 50 служителя на постоянен трудов договор и да оперират поне от 2 години на българския пазар. Фирмите, които изпълняват критериите, нужни за проучването, могат да се регистрират чрез официалния му сайт - www.bestemployersbulgaria.com
Проучването изследва компаниите в следните три аспекта:
■ Въпросник за ангажираността на служителите: попълва се от представителна извадка от служители. Съдържа въпроси, свързани с работната среда, възможностите за развитие, възнаграждението, топ мениджмънта, баланса работа - личен живот и др. Мненията се измерват по шестобална скала, като има възможност и за допълнителни писмени коментари.
■ Въпросник за топ мениджърския екип: попълва се от изпълнителния директор и/или останалите членове на топ мениджърския екип, за да се изведе тяхното мнение за стратегията и философията по управление на ЧР и служителите в техните компании. Фокусът е върху ангажираността на топ менджмънта, бизнес стратегия и приоритети, приоритетите в управлението на човешките ресурси и комуникацията в топ мениджърския екип.
■ Въпросник за практиките в управлението на хората: попълва се от Мениджър Човешки Ресурси и отдел Човешки Ресурси. Обхваща следните теми: имидж на компанията като работодател, управление на таланта, ефективност на политиките и практиките при управление на човешките ресурси, възнаграждение, придобивки, управление изпълнението на работата, работа и личен живот, стратегия и ефективност на функцията човешки ресурси.
Aoн България е дъщерно дружество на Аон Корпорация и е водеща компания в областта на управлението на риска, застрахователното и презастрахователното посредничество, специализирана в обслужването на средни и големи компании.
Коментари