Няма спор, че добрите правила правят работата в офиса по-организирана и ефективна и поддържат фирмената култура. Но не всички изисквания постигат желаните резултати – особено тези, които не са добре обмислени и създават излишен смут и объркване у служителите, пише Resourceful Manager. Историята има много примери за подобни деспотични работодатели, които в желанието си да държат всичко под контрол, налагат безумни забрани и изисквания за поведение. Като тези 7 например:
1. Забрана за внасяне на лични вещи. Имайки предвид дейността на Amazon, не е изненада, че базата на компанията се състои главно от огромни складове. Едно от правилата, което цели да поддържа гладкия процес на работа и да предотврати кражби, е свързано с ограничения за внасянето на каквито и да било лични вещи на територията на складовете със стока. Въпреки че звучи логично, като се има предвид, че Amazon продава почти всичко, което може да ви дойде на ум, компанията е малко крайна в някои от изискванията си към служителите. Като например забраната за дъвчене на дъвка и използване на червило, а за носене на часовници и телефони и дума не може да става.
2. Задължително изправяне на крака в присъствието на шефа. Всички сме имали взискателни шефове, но надали някой от тях може да достигне нивото на френския министър Сеголен Роаял. По време на своя мандат като министър на екологията, устойчивото развитие и енергетиката през 2014 г. тя бързо изготвя строг кодекс за поведението на служителите си, който ѝ печели славата на френската „Желязна лейди“. Едно от правилата, заложени в този кодекс, задължава всички да стават на крака, когато тя преминава. Дори наема специален глашатай, който да известява пристигането ѝ, за да се подготвят присъстващите предварително за „церемонията“.
3. Забрана за използване на парфюм. Въпреки че на някого това може да му звучи смешно, на хората, страдащи от множествена химична чувствителност, не им е толкова забавно. Детройтската община научава това по трудния начин, след като човек с такава алергия съди градската управа за неизпълнение на задълженията си да му предостави подходяща среда и печели делото. Това коства на бюджета на Детройт цели 100 хил. долара обезщетение. След тази случка в три общински сгради е забранено да се използва парфюм, а малко по-късно и някои компании налагат същото изискване към служителите си с цел да се предпазят от недоволни служители с алергии.
4. Книга за посещения на тоалетната. Някои работни места са по-динамични от други – фабрики, кол-центрове и други подобни. Там излизането в почивка за посещение на тоалетната може да е истинско предизвикателство. Първенството в тази сфера държи Норвегия, където има примери за различни абсурдни правила, свързани с това, въпреки усилията на регулаторните органи да ги контролират, защото нарушават човешките права. В една от компаниите например има книга, в която служителите записват името си при всяко посещение на тоалетната.
5. Забрана за бюрократични бради. Някои компании имат политики, налагащи определена прическа и облекло на работното място, които в повечето случаи са оправдани от гледна точка на хигиена, безопасност и т.н. Но случаят с общинските служители в японския град Исасаки, където на всички мъже е забранено да имат бради или мустаци, не е такъв. Причина за налагането на това изискване спрямо всички работещи в публичната администрация била оплакване на граждани, които изразили мнение, че намират брадите за неприятни.
6. Без чай и кафе на работното място. Англичаните са известни с това, че обичат да пият чай. Представете колко били разстроени служителите на английската верига болници Leister‘s, когато им забранили да пият чай и кафе в зоните за прием на пациенти. Правилото било провокирано от гневен имейл на пациент, който бил ядосан от факта, че му се наложило да чака дълго за своя прием, докато служителите спокойно се разхождали с топли напитки в ръка.
7. Забрана за сочене с един пръст. Може би не знаете, но най-голямото студио за анимации в света Walt Disney притежава и хотели, които предлагат на посетителите си същата магична атмосфера, която цари в любимите на малки и големи анимационни филми на студиото. В тези хотели има ясни и конкретни изисквания за облеклото на служители, като основната аргументация на компанията е „Няма значение каква точно е вашата роля, вие винаги сте на сцената“. Освен за външния вид обаче компанията има и едно странно правило, което не позволява на служителите да сочат с един пръст, защото този жест се счита за обиден. В правилника на хотелите на Disney е обяснено как при необходимост да бъде посочено нещо трябва да се използват минимум два пръста или цялата ръка.
Коментари