Емпатията е способността да разберем как се чувства друг човек, да бъдем състрадателни и отзивчиви. Според най-новото изследване на Харвард , наречено"Ефектът на емпатията ", това е черта от характера, която може да бъде научена и развита. Изграждайки това важно умение, ще бъдете по-ефективен предприемач и лидер.
Авторката на изследването, Хелън Рийс, е психиатър от Харвард и разработва обучение по съпричастност въз основа на нейните изследвания в областта на невробиологията. Признаците на съпричастност, които тя е идентифицирала, могат да бъдат използвани, за да се създадат по-силни връзки между вас и вашите служители, клиенти или просто приятели.
1. Зрителен контакт
В западните общества казваме, че "очите са прозорец към душата". Много култури имат различни версии на тази фраза. Всъщност, осъществяването на зрителен контакт е сред първите и най-важни човешки преживявания. Срещите лице в лице помагат да възприемете невербалните нюанси, които гласът на човек не предава.
2. Мимики
Когато някой ни се усмихне, почти винаги и ние се усмихваме. Това е автоматичен отговор, диктуван от мозъка. Със същия успех мозъкът ни различава видове усмивки, например – лицемерна, любезна или истински щастлива. Лицевите мускули рядко лъжат, така че не бива да бъдат подценявани.
3. Положение на тялото
Високата, изправена поза на тялото с напрегнати рамене издава доминиращ характер или желание за подчинение на другите. Рийс съветва, когато говорите с важни хора, да обърнете тялото си напълно към тях с леко наклонена напред глава и директен поглед.
4. Емоция
Обърнете внимание на емоционалното състояние на човека – дали е тъжен, раздразнен, объркан или въодушевен. Малко са шансовете за ефективна комуникация, ако не разчитате емоциите. В крайна сметка, милиони години на развитие са се събрали в мозъците ни, за да бъдат те забележително точни при оценката на емоциите.
5. Тон на гласа
Лингвистите използват термина "просодия", за да се позоват на вашата вокална скорост, ритъм и звучност. Това е умението да влагаш емоции в думите или да говориш в „телеграфен” стил. Рийс често обучава медицински персонал как да поднасят лоши или добри вести, как да успокояват пациентите, посредством „просодия”.
Коментари