Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?
Темите коментира по БНР директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова:
“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.
-
56% от пълнолетните хора в ЕС са жертва на онлайн измами
През последните две години 56% от пълнолетните хора в Европе...
виж още
Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.
Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“
Типове измами
-
Източват парите ни с измама при онлайн пазаруване
Зачестяват случаите на опити за измама на хора, които предлагат артикули в голяма платформа за обяви...
виж още
“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно. Как телефонният ви номер може да служи за онлайн измами, без да подозирате
След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.
Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.
Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите“.
Кога да търсим Европейския потребителски център
“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо“.
Коментари