TikTok стартира бизнес за онлайн търговия в САЩ, за да продава на потребителите стоки, произведени в Китай. Така засилва конкуренцията си с популярните търговски платформи Shein и Temu, предава Wall Street Journal.
Социалната мрежа ще направи програмата достъпна на най-големия си пазар в началото на август, съобщават запознати с плана източници, опитвайки се да повтори успеха на основаните в Китай Shein и Temu в САЩ.
Подобно на програмата Sold by Amazon на Amazon.com, TikTok ще съхранява и доставя стоки – включително дрехи, електроника и кухненски джаджи – от китайски производители и търговци. Тя ще се занимава и с маркетинг, трансакции, логистика и следпродажбени услуги.
С този ход се разширява стратегията за онлайн търговия на TikTok, която изпитва затруднения с първоначалните си планове за разработване на платформа за продавачи от трети страни в САЩ. Тя отложи по-широкото стартиране на тази услуга, тъй като американските търговци не пожелаха да се присъединят заради политическата несигурност за бъдещето на приложението.
TikTok се сблъсква с нарастващ контрол от Вашингтон, след като длъжностни лица и законодатели обявиха, че носи риск за националната сигурност.
Сега TikTok изгражда онлайн магазин, подобен на този на Amazon – TikTok Shop Shopping Center, който интегрира различни канали, където потребителите могат да разглеждат и купуват стоки, в една страница. Потребителите могат да разглеждат стоки, продавани както програмата на TikTok и директно от външни търговци на дребно.
Навлизането на TikTok в новия модел за електронна търговия цели да разшири екосистемата си от продавачи, за да печели повече пари от популярното си видео приложение и да диверсифицира дейността си извън рекламните продажби. Ходът последва възхода на търговеца на бързооборотна мода Shein, който през 2022 г. отчете печалба от 800 млн. долара, и може да бъде нов конкурент за Amazon.com.
TikTok цели да увеличи 4-кратно брутната стойност на стоките, или общата сума на сделките със стоки в платформата, до 20 млрд. долара тази година в световен мащаб от по-малко от 5 млрд. долара през 2022 г., казват източниците.
TikTok Shop, звеното за електронна търговия на приложението, ще запази своя основен приоритет върху даването на възможност на местните фирми да изградят своето присъствие в платформата, заяви говорител на звеното.
Temu и Shein не са отговорили на запитванията за коментар.
От миналата година насам редица търговци на онлайн търговия, като Temu, AliExpress на Alibaba Group Holding и Shopee, собственост на сингапурската компания Sea, въведоха подобни програми по света, като използват позицията на Китай като световна фабрика, за да предлагат стоки на по-ниски цени.
„Пейзажът на електронната търговия през тази година е такъв, че всички платформи възприемат този нов модел“, заяви търговски мениджър на TikTok пред аудитория от стотици хора на онлайн изложение миналата седмица.
„Предимството на TikTok пред равностойните платформи T и S е, че имаме 1 милиард активни месечни потребители в световен мащаб“, добави той, имайки предвид Temu и Shein. Тези 2 платформи за пазаруване, взети заедно, държат 1/5 от глобалната потребителска база на TikTok, според фирмата за пазарни проучвания Sensor Tower.
Според запознати ръководството на TikTok, собственост на базираната в Пекин ByteDance, е възложило на екипа си за онлайн търговия през март да проучи бизнес моделите на бързоразвиващите се конкуренти. След два месеца компанията стартира собствена версия в Саудитска Арабия и Великобритания.
Компанията прави стъпката, след като много китайски търговци, при използване на нейната платформа за продажба от трети страни, се затрудняваха да осигурят адекватно обслужване на клиентите и да увеличат печалбата си, казват източниците. TikTok също така има за цел да засили контрола върху стоките и услугите, предоставяни на платформата ѝ, тъй като оплакванията от фалшификати и измами ѝ причиняваха главоболия, казаха те.
В рамките на това, което нарича „модел на пълно обслужване“, TikTok ще плаща на китайските доставчици само след като намери купувачи в САЩ и ще връща непопулярни стоки, за да избегне задръстването с инвентар.
В бъдеще компанията смята да отвори новата програма и за производители и търговци извън Китай, тъй като изгражда международни системи за разплащане и логистика.
Според анализаторите въвеждането на програмата в САЩ може да засили натиска, който TikTok вече изпитва от регулаторните органи и конкурентите. Администрацията на Байдън заяви, че TikTok трябва да продаде дейността си в САЩ или да се изправи пред забрана, като се позовава на опасения, че Китай може да получи достъп до данните на американските потребители. TikTok многократно е отричала да е получавала искания от китайското правителство за потребителски данни и е казвала, че няма да отговори, ако ѝ бъде поискано.
„Това е трудна битка за TikTok, защото не само конкуренцията е жестока, но и предизвикателствата са по-големи за TikTok, ако се справи добре“, заяви Айви Янг, технологичен анализатор, преди това работил за гиганта Alibaba.
Според анализаторите TikTok е изправена и пред практически трудности, тъй като търговията на дребно изисква различен опит, таланти и бизнес мислене от онлайн платформата. Тя ще трябва да инвестира големи средства в складиране, управление на веригата на доставки и следпродажбено обслужване.
TikTok набира професионални купувачи, които избират стоки от доставчиците и договарят цени с тях и мениджъри на складове и поръчки. Някои таланти са били привлечени от Temu и Shein, смятат специалисти по подбор на персонал.
Докато набира персонал, служителите работят извънредно в склада на компанията в южния производствен център Гуандун в Китай, за да преглеждат мостри на продукти, изпратени от хиляди доставчици.
Бизнесът още е толкова нов, че TikTok е казал на доставчиците на бърза мода да се позовават на стандартите на Shein за някои продуктови детайли, като системата на размерите, според указания на търговеца, предоставени от WSJ.
За да привлече производителите към програмата, от май TikTok е провела десетки изнесени заседания в профила си в социалната мрежа WeChat и лично. Тя е облекчила изискванията за влизане, предоставя данъчни субсидии на доставчиците и плаща за доставките на стоки.
След като присъства на едно от изложенията, Сие Шуфа, управляващ фабрика за производство на декорации за дома, подава заявление за участие в програмата. По думите му няколко артикула са били отхвърлени от TikTok, тъй като поисканите цени са били много високи. Сега обмисля спад в цените, като разчита, че алгоритмите на TikTok ще привлекат повече клиенти, за да компенсират по-малките маржове. „Това е експериментално и за TikTok, и за фабриките. Колко добре би могло да работи, предстои да разберем“, казва той.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Как TikTok смята да увеличи продажбите до 20 млрд. долара?
TikTok с ответен удар срещу щата Монтана
Коментари