Популярната онлайн платформа Instagram, собственост на Meta, е помагала за свързването и популяризирането на огромна мрежа от профили, открито посветени на поръчването и купуването на съдържание с непълнолетни сексуални партньори. Това сочат разследвания на The Wall Street Journal и изследователи от Stanford University и University of Massachusetts Amherst.
Педофилите отдавна използват интернет, но за разлика от форумите и услугите за прехвърляне на файлове, обслужващи хора с интерес към незаконно съдържание, Instagram не просто е домакин на тези дейности. Неговите алгоритми ги насърчават. Instagram свързва педофилите и ги насочва към продавачите на съдържание чрез системи за препоръки, свързващи тези, които споделят нишови интереси, разкриват медията и академичните изследователи.
Макар и да са извън полезрението на повечето потребители на платформата, сексуализираните акаунти в Instagram нагло демонстрират интересите си. Изследователите установяват, че Instagram позволява на хората да търсят откровени хаштагове като #pedowhore и #preteensex и ги свързва с акаунти, които използват тези термини, за да рекламират материали с детски сексуален характер за продажба. Такива акаунти често твърдят, че се управляват от самите деца, и използват сексуални обръщения с фрази като „малка уличница за теб“.
Акаунтите в Instagram, предлагащи продажба на незаконни сексуални материали, обикновено не ги публикуват открито, а вместо това публикуват „менюта“ със съдържание. Някои от профилите дори ви приканват да си „поръчате“ конкретни действия. Включени са цени за видеоклипове на деца, които се самонараняват, и снимки на непълнолетни, извършващи сексуални действия с животни. А при подходяща сума, децата са на разположение и за срещи на живо.
Популяризирането и разпространяването на сексуално съдържание с малолетни и непълнолетни нарушава правилата на Meta и законодателствата на редица страни.
Учените са използвали хаштагове, свързани със секс между непълнолетни, за да открият 405 продавачи на материали, които изследователите наричат „самогенерирани“ – или профили, за които се твърди, че са управлявани от самите деца, като някои от тях твърдят, че са на 12 години. Според данните, събрани чрез софтуера за картографиране на мрежи Maltego, 112 акаунтите на продавачи са имали общо 22 000 последователи.
Създателите и купувачите на сексуално съдържание за непълнолетни са само част от по-голяма екосистема, посветена на сексуализирано съдържание за деца. Други акаунти в педофилската общност в Instagram събират пропедофилски мемета или обсъждат достъпа си до деца. Настоящи и бивши служители на Meta, работили по инициативи за детска безопасност в Instagram, изчисляват, че броят на профилите, които съществуват предимно за да следят такова съдържание, е стотици хиляди, ако не и милиони.
По думите на говорител на Meta компанията активно се стреми да премахва такива потребители, като само през януари е премахнала 490 000 акаунта за нарушаване на политиките за безопасност на децата.
„Instagram е трамплин към местата в интернет, където има по-открити сексуални посегателства над деца“, споделя Брайън Ливайн, директор на UMass Rescue Lab, която изследва онлайн престъпленията спрямо деца и изгражда инструменти за борба с тях. Той е автор на доклад от 2022 г. за Националния институт по правосъдие, изследователското звено на Министерството на правосъдието за експлоатацията на деца в интернет.
Instagram, който има над 1,3 млрд. потребители, е особено популярен сред тийнейджърите. Изследователите от Станфорд откриват някои подобни сексуално експлоатиращи дейности в други, по-малки социални платформи, но посочват, че са установили, че проблемът в Instagram е особено сериозен. „Изглежда, че най-важната платформа за тези мрежи от купувачи и продавачи е Instagram“, пишат те в доклад.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Плащаме за верификация във Facebook и Instagram
Instagram прави клонинг на Twitter
Коментари