Надя Алаи и нейният екип търсят хора, които могат да използват уменията за работа с изкуствен интелект в екипа по човешки ресурси в софтуерната компанията Deel, базирана в Сан Франциско.
По думите ѝ административната работа около служителите, които напускат и започват работа в компанията, може да бъде „рационализирана“ чрез изкуствения интелект (ИИ).
Не само в екипа по човешки ресурси Алаи търси умения за работа с ИИ; компанията търси хора, които имат опит с инструменти като ChatGPT и в технически, и в нетехнически роли.
„Ако някой с познания за AI инструментите дойде в компанията и научи членовете на екипа как да ги използват за конкретни задачи, тогава това е огромно предимство за нас“, отбелязва Алаи, старши директор в компанията.
Последната вълна от AI технологии започна в края на 2022 г. с публична версия на ChatGPT, но конкурентите непрекъснато се увеличават - Bard на Google и Claude от Anthropic.
Снимка: iStock
Наречен генеративен изкуствен интелект, тази форма може да произвежда всякакъв вид съдържание – от компютърен код, през произведения на изкуството, до есета. Резултатът не не винаги е перфектен, но е евтин и бърз за производство, което го прави привлекателен за бизнеса.
Обявите за работа, в които се споменава ИИ или генеративен ИИ, в световен мащаб са нараснали над 2 пъти за последните 2 години, сочи доклад на LinkedIn
LinkedIn също установи, че двама от петима служители във Великобритания (38%) прогнозират голяма промяна в работните си места през следващата година заради ИИ. И докато повечето – 76% са развълнувани от тази промяна, над 1/3 (36%) признават, че се чувстват претоварени от количеството информация, което трябва да научат.
Отделен доклад на софтуерната компания ServiceNow установява, че подобен дял от офис служителите (41%) признават, че в момента им липсват техническите способности, необходими за работа и използване на AI системи.
Според Нгайре Мойс, мениджър за Великобритания в LinkedIn, AI може да „помогне за премахването на тежката работа от ежедневната работа, да подобри производителността и да освободи време за по-стратегическа и творческа работа“.
Снимка: iStock
Ползите от ефективността са още по-уместни за по-малките предприятия.
„В ранния етап на една бързоразвиваща се компания двете ни най-големи ограничения са времето и ресурсите“, казва Дейрдре Макгетрик, главен изпълнителен директор и съосновател на ufurnish.com, британски онлайн уебсайт за сравнение на мебели с 16 служители.
Според нея ИИ може да помогне за развитието на бизнеса с много по-бързи темпове на производство, без да изисква увеличаване на ресурсите.
ОЩЕ: Изкуственият интелект е заплаха не за работните места, а за нивото на заплащане
Макгетрик има две AI приложения. Първото, за съдържание, където вместо да възложи работата на копирайтъри, член от екипа използва ChatGPT, за да напише копието. След това то се проверява от служител, преди да бъде публикувано на уебсайта. Второто, е за разработка на софтуер.
„Търсим да наемем софтуерни инженери, които могат да използват ИИ, за да пишат код“, отбелязва тя.
Междувременно много от служителите на Deel вече използват AI инструменти, за да помогнат и на мениджърите, и на персонала при писането на прегледи на ефективността.
Снимка: iStock
Алаи вярва, че ИИ помага на някои служители да пишат по-задълбочени отговори на въпроси, като им дава повече увереност в писането.
Недостатъкът на използването на изкуствен интелект от Deel за прегледи на ефективността е, че процесът е по-малко персонализиран.
„Необходимо е човешко участие, когато използваме тези инструменти за ИИ, за да сме сигурни, че адаптираме отговора към този човек или ситуация, за да не изглежда роботизирано“, обяснява Алаи.
Компаниите също ще искат да гарантират, че чрез използването на AI инструменти няма да бъдат изложени на риск от нарушения на закона или сигурността, да не загубят културата на организацията или стойността на човешкия опит.
„Ако използвате технологията, за да свършите цялата работа, това може да бъде в ущърб за вас и членовете на екипа ви, тъй като може да се разбере погрешно, нещо, която противоречи на фирмените политики, или грешки в резултат на пристрастия в рамките на ИИ. Служителите, които прекаляват с използването на AI инструменти може да не постигнат целите си“, казва Алаи.
Ема Пари, професор по човешки ресурси в Cranfield School of Management, смята, че AI системите са толкова добри, колкото и данните, на които се основават. „Данните често се основават на човешки решения, което означава, че сме изложени на риск от възпроизвеждане или дори въвеждане на човешки пристрастия, докато ги използваме. На работното място това може да доведе до дискриминация и намаляване на възможностите за хора от маргинализирани общности“, казва тя.
Снимка: iStock
Ето защо, поне засега, AI е инструмент, който ще помогне на повечето хора да вършат работата си по-добре, вместо да ги замести.
„Успехът в много работни роли ще зависи от способността ни да се развиваме, докато работим заедно с изкуствения интелект в работното си ежедневие, докато организациите също трябва да бъдат препроектирани и създадени отново, за да бъдат ефективни“, казва проф. Пари.
Според LinkedIn 2/3 от професионалистите във Великобритания още не са получили официално обучение или насоки за ИИ от своя работодател.
Според Мойс от LinkedIn, работодателите не очакват всички да бъдат експерти по ИИ, но искат професионалистите да поравят с, което означава да разберат как да използват наличните инструменти, за да вършат работата си по-добре.
Въпреки това, Паола Дибоски, основател на Dr Zigs, специализиран производител на играчки с мехурчета, базиран в Северен Уелс, е изненадана от липсата на приемане на AI инструменти. „Ние работим с изпълнители за нашите маркетингови нужди и въпреки че познаването на ИИ е налице, бях изненадана от съпротивата да се научат и използват нови инструменти за ИИ“, казва тя.
Как работниците могат да придобият AI уменията, от които се нуждаят?
Снимка: iStock
Първо, като експериментират с много от безплатните версии на инструментите, достъпни онлайн. „Запознайте се с наличните AI инструменти – работете с тях, прочетете за това, което ще излезе“, отбелязва Алаи.
След това има огромен брой достъпни онлайн курсове, фокусирани върху разбирането на видовете налични инструменти и как да се използват, както и персонализирани курсове за конкретни професии.
Но преди да започнат да учат за AI инструментите, бизнес лидерите и служителите трябва да помислят защо смятат, че трябва да използват AI. „Вместо постоянно да питаме „как можем да направим нещата по-ефективни?“ трябва да се префокусираме и да се запитаме „как можем да подобрим нещата?“ да намерим начин да управляваме ИИ и да се възползваме от хибридна човешка и ИИ работна сила“, казва Пари.
Източник: BBC
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Как предприятията внедряват изкуствения интелект в производствени линии?
Може ли изкуственият интелект да премахне напълно хората от преговорите за сключване на договори?
Защо жените не използват толкова изкуствения интелект, колкото мъжете?
Как изкуственият интелект може да трансформира юридическата професия?
Коментари