Докато Doritos, Walkers и Wotsits се движат по конвейерна лента в завода на PepsiCo в Ковънтри, където се правят някои от най-популярните чипсове във Великобритания, шумът от въртящите се машини е почти оглушителен.
Но тук не само човешки работници се опитват да устнаовят признаци на повреда на машината над фабричната битка.
Сензорите, прикрепени към оборудването, също следят за индикации за хардуерни повреди, като са обучени да разпознават звуци от претоватени машини, които рискуват да спрат производствените линии.
PepsiCo внедрява тези сензори, създадени от технологичната фирма Augury и захранвани от изкуствен интелект, в своите заводи след минато успешно изпитание в САЩ, пише BBC.
Компанията е сред многото, които проучват как изкуственият интелект може да повиши ефективността на завода, да намали отпадъците и да осигури продуктите на рафтовете в магазините по-рано.
Смазване на числата
От предварителния дизайн до доставката, изкуственият интелект се гледа като играещ ключова роля в новата вълна на производството.
Способността му да обработва и анализира огромни обеми от данни вече помага на производителите да предвидят и да се подготвят за потенциални проблеми.
Една минута прекъсване на работата на завода може да струва на компаниите хиляди лири, а по-големите закъснения могат да доведат до липса на потребителско търсене в ключови моменти като празничния сезон или Черния петък.
Инструментите, които могат да проверяват и анализират процесите в реално време, да предупреждават за задаващите се проблеми и да използват предходни данни, за да препоръчват корекции, стават все по-чести практки в заводите.
Сензорите, използвани във фабриките на PepsiCo, са обучени на огромни обеми аудио данни, за да могат да откриват различни грешки като износване на конвейерни ленти и лагери, докато анализират вибрациите на машината.
„Днес имаме над 300 млн. часа анализирани и наблюдавани машини, и можем да използваме всички тези данни, за да създадем алгоритми, които знаят как да определят различни неизправности на специфични модели“, отбелязва главният изпълнителен директор на Augury Саар Йосковиц.
Заедно с това изкуственят интелект събира информация за здравето на оборудването, като например идентифициране кога дадена машина може да се повреди отново в бъдеще, технологията позволява на работниците да планират поддръжка предварително и да избегнат евентуални машинни грешки.
Използването на захранвани с изкуствен интелект сензори също може да даде на компанията начин да намали отпадъците в своите операции.
„Ако машината работи по най-оптималния начин, можете да намалите консумацията на енергия от тази машина“, обяснява Йосковиц.
Инструментът компютърно зрение, който включва обучение на машини за разпознаване на обекти в изображения и видео, е друг вид изкуствен интелект, използван в някои от световните заводи за откриване на продуктови дефекти.
Бързото движение на артикули по конвейерните ленти и през машини за сортиране в заводите, означава, че лесно могат да бъдат пропуснати миниатюрни дефекти в продуктите.
Това важи най-вече за пластините с компютърни чипове и платките, които имат сложен дизайн и компоненти. Грешките, които преди са оставали незабелязани от човешкото око, сега могат да бъдат уловени от камера на машина и от алгоритми, обучени да забелязват специфични аномалии на повърхностно ниво
Подобряване на видимостта
По думите на Александра Бринтруп, професор по цифрово производство в Института за производство на университета в Кеймбридж използването на изкуствен интелект за подобряване на ефективността в индустрията, включително в области като предсказуема поддръжка и контрол на качеството, вече може да се счита за конвенционално приложение на технологията.
„Усещам, че по-вълнуващите възможности на изкуствения интелект в производството ще дойдат от неща, които преди не можехме да направим, като споделяне на капацитет между производителите, подобряване на видимостта във веригите за доставки, дори споделяне на камиони в логистична верига“, посочва тя.
ОЩЕ: Amazon тества хуманоидни роботи, за да "облекчи" служителите
Сложната природа на веригата за доставки и нежеланието на някои заинтересовани страни да кажат кой извършва доставките, досега са държали много аспекти на производството забулени в мистерия. Но изкуственият интелект може да се използва за анализиране и прогнозиране кои и къде са доставчиците, като дава на компаниите представа за местата, а на потребителите – откъде идват техните продукти и използваните материали.
Професор Бринтруп ръководи лабораторията за изкуствен интелект на веригата за доставки към Института за производство, разработила свой собствен механизъм на прогнозиране, за да идентифицира къде може да са използвани съставки като палмово масло в, но да са под друго име на етикета.
Скорошно изследване на лабораторията предполага, че палмовото масло може да се използва под 200 различни имена в САЩ, като може да не се разпознават от екологично настроените потребители.
„Обществото става все по-наясно с въздействието на производството върху околната среда и обществото, така че смятам, че повишената видимост на веригата за доставки и предоставянето на тази информация на потребителя ще стават все по-важни“, отбелязва проф. Бринтруп.
А работниците?
Снимка: iStock
Въпросът е какво означава за работниците нарастващото приемане на изкуствения интелект инструменти в заводите и в по-широката верига на доставки.
Някои фирми проучват как изкуственият интелект може да бъде използван, за да осигури безопасността на работниците в производствената линия около машините - използвайки техники за машинно обучение и компютърно зрение, за да наблюдават емисиите на фабричните камери, за да идентифицират възможни заплахи или злополуки.
Междувременно преносими устройства като екзоскелети, захранвани с изкуствен интелект, са внедрени в складове във Великобритания, за да се гарантира, че хората, натоварени с многократно носене на тежки товари, няма да бъдат пренатоварени или застрашени от нараняване.
По думите на Дейвид Шварц, глобален вицепрезидент на PepsiCo Labs фирмата вижда сензорите и изкуствения интелект на Augury в по-широк план като начин за предоставяне на повече стойност за работниците и клиентите, а не само за осигуряване на бъдещето на своите предприятия. „Това помага да се подобри начинът на работа на хората, така че можем да осигурим по-добра ефективност, за да отговорим на нуждите на работниците и клиентите, и да разчитаме на бъдещите технологии, за да удовлетворим нуждите им ежедневно“, посочва той.
Източник: BBC
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Може ли изкуственият интелект да премахне напълно хората от преговорите за сключване на договори?
Защо жените не използват толкова изкуствения интелект, колкото мъжете?
Как изкуственият интелект може да трансформира юридическата професия?
Коментари