Ако потребителите имат възможност да разберат откъде идват манипулираните клиентски ревюта в Интернет, по-рядко щяха да се залъгват за надеждността на един или друг е-търговец или качествата на определен продукт. От една страна стои изкуственият интелект, който генерира фалшиви рецензии на базата на вече съществуващи в мрежата мнения на клиенти за услуги на водещи световни електронни магазини и платформи. А от друга, софтуерни инструменти, които позволяват на компаниите да наблюдават и откриват фалшиви отзиви, за да управляват онлайн репутацията си.
Според проучвания 70% от онлайн потребителите се влияят от клиентски рецензии. Хората споделят, че четат средно по 6 отзива за продукт преди да поръчат или не продукта, а 80% от тях възприемат продуктовите отзиви като лична препоръка.
Затова е добре потребителят да знае кой създава фалшивите мнения онлайн и да не разчита само на коректността на дружествата и на потребителите, може да ни ориентира по-добре колко рискуваме, ако купим от даден търговец или продукт. Това цели и информационната кампания на онлайн платформата "Ние, потребителите" - "Фалшиви отзиви днес – проблемни решения утре!". Всеки втори българин се страхува да плаща онлайн
"Източниците на фалшиви отзиви могат да бъдат най-различни по своя произход и характер. Има специализирани фирми, предоставящи услуги по създаване и публикуване както на положителни, така и на отрицателни отзиви. Търговците дори ангажират свои подчинени или близки, които да пишат позитивни отзиви за компанията или продукта или негативни мнения за конкуренцията", обясни за БНР Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите". Внимание – онлайн пазаруване
Заедно с това Законът за защита на потребителите забранява да се предоставят от търговците или да се възлага от тях на друго физическо или юридическо лице да пише фалшиви отзиви или препоръки на потребители, като и да се преправят отзиви на потребители или обществени препоръки за насърчаване продажбата на продуктите.
Нереалните негативни ревюта могат да са и от клиенти на компанията с цел възстановяване на сума за покупка, получаване на отстъпка или друг бонус, както и от бивши служители, които не са се разделили добре с работодателя си. Манипулираните положителни мнения пък може да са оставени от приятели и близки. Затова потребителите трябва да ги приемат критично и да не им се доверяват сляпо, съветват още експертите от "Ние, потребителите".
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Коментари