Ерата на евтиния стрийминг е към края си, тъй като най-големите холивудски студиа подлагат на натиск клиентите с ръст на цените, конкуриращи скъпите пакети на кабелните телевизии, които клиентите започнаха да сменят с Netflix преди 15 години, пише Financial Times.
Кошница от водещите услуги за стрийминг на видео в САЩ ще струва 87 долара тази есен спрямо 73 долара година по-рано, след като Disney, Paramount, Warner Bros Discovery и други вдигат цените в отговор на натиска от Wall Street да сложат край на бума на стрийминга. Средният пакет за кабелна телевизия струва 83 долара на месец.
През последните години американците се радваха на ползите от екстравагантната ера в Холивуд, през която медийни компании наводниха зрителите с повече предавания от всякога на много по-ниска цена спрямо традиционната телевизия.
Привлечени от ниските цени, клиентите бързо скъсаха с кабелната телевизия за сметка на услугите за стрийминг на видео, като Disney+ привлече над 100 млн. абонати само за 16 месеца с абонамент за 6,99 долара.
Но в тесен кръг ръководители в медийната индустрия предупредиха за задаваща се „автомобилна катастрофа“, след като вложиха десетки милиарди долари в телевизионни предавания и филми.
С повишаването на лихвите през последната година и половина катастрофата идва. Книжата на медийните компании преживяха болезнени корекции, след като Wall Street стана нетърпелив заради тежките загуби при стрийминга.
След като цената на акциите им спадна с над 50%, Warner Bros и Disney се насочиха към затягане на коланите, като съкратиха хиляди служители и повишиха цените на абонаментите им, за да ограничат загубите си от стрийминга за милиарди долари. Дори Netflix се отказа от основния си месечен абонамент без реклами на цена от 9,99 долара по-рано тази година, като новите клиенти плащат 15,49 долара.
„От бизнес гледна точка стриймингът трябваше да се насочи в тази посока – цената трябваше да расте. Това беше ускорено от факта, че вече нямаме евтин дълг, който залива пазара със стрийминг съдържание“, смята Дейвид Роджърс, преподавател в Columbia Business School и автор на „Пътната карта за дигитална трансформация“.
Последните повишения на цените от Disney са вторият път, в който компанията повишава абонаментните такси за под година, като месечната цена на услугата ѝ без реклами е била увеличена с 3 долара до 13,99 долара от октомври. Услугата Hulu също ще повиши цената на абонамента си без реклами с 3 долара до 17,99 долара, но двете услуги се предлагат като пакет от 19,99 долара/месец.
Има, разбира се, по-евтини варианти за стрийминг, но вървят с още една непривлекателна черта на класическата телевизия – рекламите. „Много сме оптимистични за дългосрочния рекламен потенциал на този бизнес дори на фона на предизвикателния рекламен пазар“, заяви Боб Айгър, главен изпълнителен директор на Disney. По думите му компанията е прибавила 3,3 млн. абонати на подкрепената си с реклами версия на Disney+ за 7,99 долара.
Айгър коментира още, че Disney ще започне да ограничава възможностите за споделяне на парола – друг ход, предприет първо от Netflix, която успешно превърна много авантаджии в плащащи клиенти тази година.
Някои анализатори се питат дали ръстът на цените ще забави или дори ще спре растежа на абонатите на Disney, особено, когато Айгър също смята да намали бюджетите за стрийминг предавания и филми.
„Дали намаляването на съдържанието и повишаването на цените работи? Можете ли да увеличите цените с още над 30%, да намалите разходите за съдържание и да продължите да увеличавате или задържате абонаментите?“, пита Рич Грийнфилд, анализатор в LightShed Partners.
Според Роджърс има начини за насърчаване на потребителите да продължават да плащат. „В определен момент трябва да внимавате за хора, които прекратяват абонаментите си. Но стрийминг компаниите също имат механизми за това – да дадат отстъпка, ако купите за година вместо да плащате месец за месец“, казва той.
Докато историческата стачка в Холивуд продължава, гигантите в развлекателната индустрия рискуват да останат без нови предавания, точно когато искат повече пари от клиентите си.
„Disney иска още и още от клиента..., докато количеството на предлаганото ново съдържание вероятно ще намалее. Липсата на ново съдържание, особено за Disney+, ще увеличи некачествената продукция“, смятат анализатори от консултантската компания Enders, която предупреди за „негативна спирала и реални последици“, ако стачката продължи.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Как кризата удари сериозно Disney - лидера в развлекателната индустрия?
Коментари