Замяна на бензиновите и дизеловите коли с електромобили, както и забрана за замърсяващи автомобили и такива харчещи повече гориво предвижда новата транспортна стратегия на България през следващите няколко години. Радикалните промени са записани в официален документ, който разкрива плановете на държавата ни за новия програмен период 2021-2027 г.
Споразумението за партньорство на Република България за 2021-2027 г. вече е съгласувано с Европейската комисия и сега е публикувано за обществено обсъждане. То определя как ще се изразходват средствата от еврофондовете през следващите години.
Държавната администрация ще въведе строги норми за разхода на енергия при движение на автомобилите, както и ограничения за отделяните емисии. Новите правила ще се прилагат не само при първа регистрация на колата, но и при всяка следваща продажба/регистрация на превозното средство.
-
Настъпление на електромобилите в България
"Зарядната инфраструктура се развива доста ускорено в Българ...
виж още
Това на практика означава, че не само автомобили с високи емисии вредни газове, а и такива с голям разход на гориво няма да могат да бъдат регистрирани, а тези, които вече се карат в страната, няма да могат да бъдат продавани. Налагат забрани за замърсяващи коли в града
Въпросните коли няма да бъдат допускани и до централните части на градовете, където ще бъдат създадени зони за достъп само с енергоефективни и нискоемисионни превозни средства (електромобили). А електрическите автомобили ще могат да се движат и в бус лентите. Ще бъде изградена и мрежа от станции за зареждане на електрически автомобили.
30 000 електромобила и 10 000 зарядни станции
Към средата на 2026 г. електромобилите в България трябва да се увеличат до 30 000. Към края на 2020 г. те са били около 3000, т.е. 10 пъти по-малко. Това каза вицепремиерът по климатични политики и екоминистър Борислав Сандов по време на кръгла маса "Транспортът на бъдещето – чиста енергия на справедлива цена". Защо в България се купуват малко електромобили?
Това трябва да бъдат предимно нови електромобили, но също така се развива вторичният пазар, така че част от тях ще са и "втора ръка". Според Сандов това не трябва ни притеснява, защото в кръговата икономика "нещата трябва да се въртят". Броят на електрическите коли у нас расте с 15% на година
Електромобилите обаче са скъпи и остават относително недостъпни за масовия български шофьор. Обсъждат се варианти за държавата да поеме част от цената или директно ЕС да дава пари на всеки, решил да си купи електромобил. Държавата ни дава 12 000 лева, ако си купим нов електромобил
Държавата се е ангажирала с изграждането на зарядната инфраструктура. Трябва да има 10 000 публични точки в цялата страна, в които всеки да може да зарежда електромобила си.
"Това прави една плътна мрежа, фокусирайки се върху основните неща, където се намират тези електромобили, с включително 20-30 хъба по основни пътни артерии. Говорим за автомагистрали, където да може да се случва бързото зареждане", обясни Сандов. ЕК изисква да има зарядна станция поне на всеки 60 км по всяка магистрала. С 60 млн. лв. от европейска програма ще правим зарядни станции за електромобили
Такива публични точки за зареждане на електромобили ще бъдат изградени и в централните градски части на 50-те основни български града, както и в големите жилищни квартали. Плановете са да се изградят поне 20-30 хъба за зареждане, 150-200 бързи зарядни станции на входовете и изходите на градовете, посочи екоминистърът. Ще бъдат разположени на общинска земя и в частни обекти като търговски центрове, бензиностанции и други. За изграждането им ще се заложи на пазарен подход и публично-частно партньорство.
Държавата трябва активно да подпомага изграждането на необходимата инфраструктура за електромобилите. Обществените зарядни станции трябва да бъдат наистина достъпни и на по-ниска цена от частните, коментира депутатът от БСП Драгомир Стойнев по време на същата дискусия. Германия се цели в 1 млн. зарядни станции за електромобили до 2030 г.
По думите му в Западна Европа инвестират не само в електромобили. Например във Франция вече има таксита, които карат на водород. Електромобилите, автомобилите на водород, ще намалят зависимостта от от петрол и газ, което показва, че преходът към този тип автомобили е неизбежен, убеден е Стойнев. Автомобилите на бъдещето: Кой двигател е най-добрият?
Планираното сериозно развитие на електромобилността у нас трябва да направи транспорта в България по-устойчив. Промяната е неизбежна, тъй като транспортът е един от най-големите замърсители и създава близо 30% от въглеродните емисии, посочи евродепутатът Петър Витанов, който ръководи Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент. "Бъдещето е на електрическата мобилност, на зелените влакове, на зелените автобуси", заяви той и изтъкна, че за да се запази тази мобилност, тя трябва да стане доста по-екологична, устойчива и щадяща природата.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
4 млн. електромобила от над 300 модела ще има в Европа през 2025 г.
Коментари