"Зарядната инфраструктура се развива доста ускорено в България. По последни данни, не по-малко от 350 са зарядните станции, където човек може да обслужи своя електромобил. Ежедневно имаме между 3 и 5 запитвания за зарядни станции, които да бъдат инсталирани. Потенциалът в България е огромен".
Това коментира пред Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков, председател на националната браншова организация "Индустриален клъстер Електромобили". Той даде пример с Нидерландия, където има над 17-18 хиляди зарядни станции и това е 1/10 от целите, които там си поставят, за да обезпечат електрическата мобилност.
"Интересът към електромобилите в България се увеличава въпреки малките абсолютни числа, като ръстът не е паднал под 50% ежегодно, а тази година е 60%, което означава, че те са 3000-4000. Достигат до 15 000, заедно с хибридите – число, което ще започва все по-сериозно да влияе върху транспортната система на България. Това, че има различни форми на ползване на електрически превозни средства за мен е доказателство, че тази услуга стана реалност", обясни Левков.
-
Броят на електрическите коли у нас расте с 15% на година
В ЕС всеки седми автомобил вече е електрически или хибриден,...
виж още
От думите му стана ясно, че европейската директива, която е от 2014 г., трябваше вече да бъде интегрирана вече в българското законодателство. "В нея имаше около 7000 цели, които бяха поставени и трябваше да бъдат изпълнени от България до 2020 г., но това не се случи. Около 6000 от въпросните цели са свързани с електрически зарядни станции", посочи експертът.
Левков припомни, че директивата визира трите вида горива – метан, водород и електричество. "В използването на метан България е на едни от първите места в региона – на всеки 18 км имаме метанова станция. Водородни станции в България няма, тъй като са прекалено скъпи, а и няма водородни автомобили, които да зареждат на тях", обясни експертът и прогнозира, че в България има огромен потенциал за изграждане на зарядни станции, тъй като той върви с натиска от страна на електромобилите, които се движат в страната.
Германският производител на електромобили стартъпът Next.е.GО търси терени в 6 страни с идеята да построи свои заводи в тях. Една от тези държави е България, като планът е да се инвестират 140 млн. евро, а производствените мощности да бъдат изградени в Ловеч до 2023 г. "България е едно добро място за инвестиции", категоричен е Илия Левков. Той смята, че всяка инвестиция ще бъде изплатена в срока, заложен в бизнес плана. Ловеч привлича нов голям автомобилен инвеститор
-
Автомобилите на бъдещето: Кой двигател е най-добрият?
По този въпрос се води разпален спор в Германия: Наистина ли електромобилите са най-доброто решение ...
виж още
"Потенциалът за развитие на подобен тип инвестиционни проекти за бизнес с електромобили е огромен. България има нужда не само от производители на самите превозни средства, но и фабрики за батерии. Тук не се фокусираме само върху електромобили, а върху цялата палитра на възможности – от тротинетки до самолети", обясни Илия Леков.
Организацията '"Индустриален клъстер Електромобили" произвежда кадри в сектора на електромобилността.
"Секторният съвет за електрическа мобилност, който създадохме с Министерството на образованието, се оказа нещо много иновативно в тази част на Европа. Европейската инвестиционна банка реши да бъде разширен този модел, за да може да споделим опита си със съседни държави като Румъния и Гърция. По темата за подготовка на кадри като образователна инициатива сме по-напред от съседните ни държави. С удоволствие бихме споделили тези наши кадри. Целта ни е нашите деца да получат добро професионално образование и трудова реализация", коментира Илия Левков. Той разкри, че в 15 гимназии се изучават професиите монтьор и техник на електрически превозни средства, като учениците вече са 500 и тази година ще се приемат още.
По думите му, в световен мащаб автомобилите с малък пробег или тези, които са за градско ползване, са само първият етап в развитието на електрическата мобилност. "Тенденцията при всички производители в момента е към осигуряването на по-голям пробег на електромобилите, така че в хоризонт до 5 години те да могат да бъдат конкурентни по изминато разстояние с едно зареждане на класическите превозни средства с двигатели с вътрешно горене", обясни Илия Леков.
Той е убеден, че ще се увеличава и тяхната независимост от зелената инфраструктура. "Представете си, че имате електромобил, с който може да изминете 1000 километра", риторично попита експертът.
Председателят на националната браншова организация "Индустриален клъстер Електромобили" разказа и за проекта Smart City Cluster, който е разработен с партньори от Испания, Италия и Германия. Той дава възможност да се обмени информация за различни клъстери в държавите в областта на умните градове и автомобили.
Коментари