Осцилоскопите в автомобилната диагностика


Осцилоскопите в автомобилната диагностика
Снимка: aquabuilding.com

1205

Осцилоскопите са незаменими в автомобилната диагностика. С тях се наблюдават и тестват прецизно всички електронни системи. С осцилоскоп се проверяват от работата на двигателя и задвижването до всички модули за подпомагане на водача. Уредът може да се използва и от професионалисти, и от любители.

С „авто“ осцилоскоп се измерват сигнали от индуктивни и импулсни датчици, от първичната и вторичната верига на запалването. С него се гледат показанията за налягането и вакуума в изпускателния и смукателен колектор, стартерния ток на акумулатора. И още много напрежения в автомобила.

Осцилоскопът е уред за наблюдение на електрически напрежения, за тяхното изменение във времето и за определяне на техните стойности. Всичко се изобразява на екран – под формата на графики, които се наричат осцилограми. Те визуализират входящите сигнали, като дават възможност за измерването им (чрез нанесени деления), и за сравняването им с еталонен сигнал. Определянето на стойностите става чрез хоризонтална скала – за времевите параметри, и вертикална – за параметрите на напрежението.

Осцилоскопите са електромеханични или електронни, според принципа на действие. Както и аналогови или цифрови – според начина за преобразуване на входящия сигнал в осцилограма на екрана. И при двете разделения, вторият вариант показва какви са модерните осцилоскопи – електронни и дигитални. Друг важен параметър са броя на каналите за входящ сигнал. Има едноканални, двуканални и многоканални осцилоскопи. Според броя на лъчите, изобразяващи осцилограмите, те могат да са еднолъчеви, двулъчеви, петлъчеви. Пълна гама от разновидности може да се разгледа в каталозите на фирма Аква Билдинг сървиз ЕООД.

Дигиталните осцилоскопи са по-модерния и по-практичен вариант. Те имат собствена вградена памет, в която могат да пазят поредица от осцилограми. Така, освен тестването в момента, има възможност на екрана на осцилоскопа да се възпроизведат резултати от предишни измервания.

Работата с модерните дигитални осцилоскопи е по-лесна и по-приятна. Освен това, те са много компактни. Това ги прави подходящи подходящи както за професионално, така и за любителско използване – стационарно (в сервиза или гаража) или мобилно (навсякъде, където има нужда).

Според своето предназначение, осцилоскопите са универсални, запомнящи, стробоскопични, балистични, скоростни, специални. Изборът на конкретен модел зависи основно от това, за какво ще го използвате.

Освен осцилоскопа, са необходими: 2 сонди (накрайници) за уреда, мултиметър, защитни ръкавици и очила. Преди измерване, автомобилът трябва да е изключен. Начинът за работа с осцилоскопа при тестване и диагностициране на електронните системи в автомобила е сравнително лесен. За повечето измервания са необходими само две сонди (два накрайника). Първата е масата. Тя се свързва устойчиво с минуса на акумулатора в автомобила, или някъде по шасито. Другата сонда се закача сигурно на електрическия проводник (кабела), където е сигнала, който искате да тествате.

Например: към TPS сензора, който е свързан към дроселовата клапа, обикновено в близост до корпуса на дросела. Заземете едната сонда (закачете я на маса), а другата свържете към сигналния (най-често, това е средния) проводник на сензора. Настройте осцилоскопа с времева база на 500 ms/div и волтов обхват на 5 V/div. Стартирайте двигателя и го оставете на празен ход. Изправният TPS сензор ще покаже плавно нарастващо напрежение от около 0.5 V на празен ход до около 4.5 V при напълно натиснат педал.

Щом сигналът се променя плавно и линейно с натискането на педала, TPS сензорът е изправен. Ако сигналът е прекъснат, се променя внезапно или не достига необходимите стойности, TPS сензорът може да е повреден. Например, ако осцилоскопът показва скачане от 1 до 3 V при натискане на газта, без плавен преход. Тогава трябва да смените TPS сензора и отново да проверите сигнала с осцилоскопа, за да се уверите, че проблемът е отстранен.

За какво се използват осцилоскопите в автомобилната диагностика?

  • Проверка целостта и стабилността на сигнала

  • Отстраняване на неизправности в комуникационните шини

  • Анализ на захранването и акумулатора

  • Тестване за електромагнитни смущения (EMI) и електромагнитна съвместимост (EMC)

  • Тестване на сензори и изпълнителни механизми

  • Анализ и задействане в реално време

  • Регистриране и анализ на данни

  • Обучение и образование по автомобилна електроника

Диагностиката на автомобилните електронни системи може да бъде отговорна работа или любимо хоби. И в двата случая, тя не може без подходящия дигитален осцилоскоп. Дали ще бъде универсален, скоростен или специален, дали ще се използва професионално или любителски, в сервиза или в гаража – важното е да го има. И осцилограмите на екрана да помагат за по-доброто състояние, поддръжка, ремонт и работа на всеки един автомобил.

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.87844
  • GBP
    1
    2.35062
  • JPY
    100
    1.21601
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички