Краят на двигателите с вътрешно горене


Краят на двигателите с вътрешно горене
Снимка: iStock

16622

Европейският парламент реши, че от 2035 г. вече няма да се продават нови коли с конвенционални двигатели. Това ли е краят на двигателите с вътрешно горене и за кои автомобили ще важи забраната? Deutsche Welle разкрива най-важните подробности.

Това ли е краят на двигателите с вътрешно горене?

Не, защото за това се изисква и съгласието на отделните страни членки - тоест техните правителства трябва да приемат забраната за продажба на конвенционални автомобили след 2035 г. В края на юни 2022 г. ЕП и страните от ЕС трябва да изработят съвместна позиция, за да може забраната да бъде приложена. С гласуването си евродепутатите на практика определиха своята позиция по този въпрос. ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап

Причини за забраната и целите на ЕС

Експертите са изчислили, че повече от 1/5 от въглеродните емисии в ЕС се дължат именно на уличното движение и изгаряните бензин или дизел. С новата мярка ЕК иска да намали значително парниковите газове, като целта е до 2050 г. Европа да стане първият климатично неутрален континент.

Учените са категорични, че климатичните промени се дължат на човешката дейност и най-вече на изпусканите в атмосферата емисии от въглероден двуокис. Тяхното редуциране би могло да ограничи глобалното затопляне до по-малко от два градуса по Целзий спрямо прединдустриалната епоха.

Aмбициозните производители

Някои автомобилни фирми планират да преминат изцяло към задвижване с електромотори още преди 2035 г. Така например британският производител Jaguar смята още от 2025 г. да предлага само електрически модели.

Мултиконцернът Stelantis също изпреварва предписанията на политиците: италианската марка Lancia преминава още от 2024 г. към производство основно на електромобили, а от 2027 г. Fiat ще продава само коли с електромотор.

Година след Fiat същото подготвят и в Opel, което е мислимо също и за френските марки в семейството на Stelantis – Citroen и Peugeot. От 2030 г. напълно електрически стават Rolls Royce, Lexus и Volvo, както и френският фигант Renault. Renault стават изцяло електрически до 2030 г.

Германските гиганти Mercedes-Benz, BMW и Volkswagen постепенно също преминават към изцяло електрически модели. Volkswagen обяви кога спира да произвежда коли на бензин и дизел

Плановете на държавите

В Европа най-напред в това отношение е Норвегия, която не е член на ЕС. Там от 2025 г. няма да могат да се регистрират нови коли с двигатели с вътрешно горене. Целта е напълно постижима, като се има предвид, че в тази северноевропейска държава над 80 на сто от продаваните нови коли вече са електрически.

Пет години след Норвегия продажбите на бензинови и дизелови коли ще бъдат забранени също в Дания, Ирландия, Исландия, Нидерландия, Швеция и Словения. Дания иска пълна забрана на бензина и дизела в ЕС

От 2035 г. и Великобритания спира регистрациите на нови коли с конвенционални двигатели. Великобритания забранява коли на бензин и дизел по-скоро от очакваното

В Германия, която е най-големият автомобилен пазар в Европа, делът на електромобилите не е особено висок: в началото на 2022 г. в страната са били регистрирани общо 618 000 електрически коли. За сравнение: бензиновите са били 31 милиона, а дизеловите – 15 милиона. Накратко: на 81 коли само една е електрическа.

За и Против

Германската автомобилна индустрия критикува решението на ЕП. Според председателката на Съюза на автомобилната индустрия (VDA) Хилдегард Мюлер в Европа няма необходимата за това инфраструктура от зарядни станции. А в другия браншови съюз – на товарните превозвачи (ZDK) са недоволни от това, че синтетичните горива, тъй наречените E-Fuels, не са признати за климатично неутрални. Посочва се и това, че при тях съответната инфраструктура за зареждане би била налична. Автомобилите на бъдещето: С батерии или синтетични горива?

От екологичното движение "Петъци за бъдещето" виждат в решението на ЕП своя собствена заслуга. В същото време активисти подчертават, че 2035 г. е твърде късна година, ако искаме да постигнем договорената в Париж цел за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий. Как ще се промени автомобилният свят до 2040 година

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Транспорт без бензин и дизел: 3 примера от Европа

Автомобилите на бъдещето: Кой двигател е най-добрият?

Настъпление на електромобилите в България

Държавата ни дава 12 000 лева, ако си купим нов електромобил

Турция показа първия си собствен електромобил (СНИМКИ И ВИДЕО)

Светът скоро няма да се откаже от бензина и дизела

Целта на Сърбия: Да стане център за производство на електромобили

Още от Автомобили


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички