Европейският парламент реши, че от 2035 г. вече няма да се продават нови коли с конвенционални двигатели. Това ли е краят на двигателите с вътрешно горене и за кои автомобили ще важи забраната? Deutsche Welle разкрива най-важните подробности.
Това ли е краят на двигателите с вътрешно горене?
Не, защото за това се изисква и съгласието на отделните страни членки - тоест техните правителства трябва да приемат забраната за продажба на конвенционални автомобили след 2035 г. В края на юни 2022 г. ЕП и страните от ЕС трябва да изработят съвместна позиция, за да може забраната да бъде приложена. С гласуването си евродепутатите на практика определиха своята позиция по този въпрос. ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап
Причини за забраната и целите на ЕС
Експертите са изчислили, че повече от 1/5 от въглеродните емисии в ЕС се дължат именно на уличното движение и изгаряните бензин или дизел. С новата мярка ЕК иска да намали значително парниковите газове, като целта е до 2050 г. Европа да стане първият климатично неутрален континент.
-
Забраняват коли с голям разход на гориво, сменяме ги с електромобили
Замяна на бензиновите и дизеловите коли с електромобили, как...
виж още
Учените са категорични, че климатичните промени се дължат на човешката дейност и най-вече на изпусканите в атмосферата емисии от въглероден двуокис. Тяхното редуциране би могло да ограничи глобалното затопляне до по-малко от два градуса по Целзий спрямо прединдустриалната епоха.
Aмбициозните производители
Някои автомобилни фирми планират да преминат изцяло към задвижване с електромотори още преди 2035 г. Така например британският производител Jaguar смята още от 2025 г. да предлага само електрически модели.
Мултиконцернът Stelantis също изпреварва предписанията на политиците: италианската марка Lancia преминава още от 2024 г. към производство основно на електромобили, а от 2027 г. Fiat ще продава само коли с електромотор.
Година след Fiat същото подготвят и в Opel, което е мислимо също и за френските марки в семейството на Stelantis – Citroen и Peugeot. От 2030 г. напълно електрически стават Rolls Royce, Lexus и Volvo, както и френският фигант Renault. Renault стават изцяло електрически до 2030 г.
Германските гиганти Mercedes-Benz, BMW и Volkswagen постепенно също преминават към изцяло електрически модели. Volkswagen обяви кога спира да произвежда коли на бензин и дизел
Плановете на държавите
В Европа най-напред в това отношение е Норвегия, която не е член на ЕС. Там от 2025 г. няма да могат да се регистрират нови коли с двигатели с вътрешно горене. Целта е напълно постижима, като се има предвид, че в тази северноевропейска държава над 80 на сто от продаваните нови коли вече са електрически.
Пет години след Норвегия продажбите на бензинови и дизелови коли ще бъдат забранени също в Дания, Ирландия, Исландия, Нидерландия, Швеция и Словения. Дания иска пълна забрана на бензина и дизела в ЕС
От 2035 г. и Великобритания спира регистрациите на нови коли с конвенционални двигатели. Великобритания забранява коли на бензин и дизел по-скоро от очакваното
В Германия, която е най-големият автомобилен пазар в Европа, делът на електромобилите не е особено висок: в началото на 2022 г. в страната са били регистрирани общо 618 000 електрически коли. За сравнение: бензиновите са били 31 милиона, а дизеловите – 15 милиона. Накратко: на 81 коли само една е електрическа.
За и Против
Германската автомобилна индустрия критикува решението на ЕП. Според председателката на Съюза на автомобилната индустрия (VDA) Хилдегард Мюлер в Европа няма необходимата за това инфраструктура от зарядни станции. А в другия браншови съюз – на товарните превозвачи (ZDK) са недоволни от това, че синтетичните горива, тъй наречените E-Fuels, не са признати за климатично неутрални. Посочва се и това, че при тях съответната инфраструктура за зареждане би била налична. Автомобилите на бъдещето: С батерии или синтетични горива?
От екологичното движение "Петъци за бъдещето" виждат в решението на ЕП своя собствена заслуга. В същото време активисти подчертават, че 2035 г. е твърде късна година, ако искаме да постигнем договорената в Париж цел за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий. Как ще се промени автомобилният свят до 2040 година
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Транспорт без бензин и дизел: 3 примера от Европа
Автомобилите на бъдещето: Кой двигател е най-добрият?
Настъпление на електромобилите в България
Държавата ни дава 12 000 лева, ако си купим нов електромобил
Турция показа първия си собствен електромобил (СНИМКИ И ВИДЕО)
Светът скоро няма да се откаже от бензина и дизела
Целта на Сърбия: Да стане център за производство на електромобили
Коментари