Много държави обявиха цели, свързани с нулеви емисии и електрически превозни средства, като пазарът на електрически превозни средства се разраства с всеки изминал ден.
По време на преговорите за климата в Глазгоу в началото на ноември правителствата и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за масово увеличаване на използването на електрически превозни средства. В декларацията от срещата на върха по въпросите на климата COP 26 в Глазгоу, подписалите я страни бяха призовани да ускорят глобалния преход от автомобили, изгарящи изкопаеми горива, към превозни средства с нулеви емисии като електрически автомобили и превозни средства с водородни горивни клетки. Постепенното преминаване към превозни средства с нулеви емисии е насочено не само към устойчива околна среда, но е и нов етап за пазара на електромобили. Volkswagen ще инвестира близо 90 млрд. евро в електромобили
През последното десетилетие глобалният парк от електрически превозни средства се разшири значително благодарение на подкрепящите политики и технологичния напредък. Nissan ще инвестира над 17 милиарда долара в електомобили
Как се стигна до необходимостта от прекратяване на емисиите от автомобили?
-
Кои са най-продаваните електромобили от началото на 2021 година
Електромобилите са бъдещето на автомобилната индустрия, а пр...
виж още
Според повечето учени изменението на климата е най-голямата заплаха през XXI век. Една от най-големите причини за изменението на климата е въглеродният диоксид. Бензиновите и дизеловите автомобили отделят много въглероден диоксид, така че забраната на продажбата им е ключов елемент в борбата срещу изменението на климата.
Какво ще замени бензиновите и дизеловите автомобили?
Бензиновите и дизеловите автомобили ще бъдат заменени от "автомобили с нулеви емисии" (ZEV), които не отделят въглероден диоксид и други замърсители по време на движение. Повечето хора ще преминат към електрически превозни средства, задвижвани от батерии (EV). Батерии, чипове и водород: Франция готви инвестиции за €8 милиарда в Европа
Много производители на автомобили започнаха да пренасочват своите изследователски и развойни центрове и производствени мощности от разработването на бензинови и дизелови автомобили към електрически автомобили. Много от тях обявиха, че до 2030 г. цялата гама ще се захранва от батерии. Частният и публичният сектор отделят големи средства за изграждане на инфраструктура за зареждане. Европа замества нефта, газа и въглищата с водород
Какъв е срокът за забрана за продажба на автомобили с въглеродни емисии на държавите?
-
ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап
Престижните европейски производители на автомобили водят света към усъвършенстване на двигателя с въ...
виж още
Много държави обявиха цели, свързани с нулевите емисии и електрическите превозни средства. Норвегия има за цел до 2025 г. 100% от автомобилите да бъдат електрически или хибридни, а Нидерландия обяви планове за забрана на бензиновите и дизеловите автомобили. В Германия двигателите с вътрешно горене ще бъдат забранени до 2030 г. По подобен начин Франция и Великобритания заявиха, че ще прекратят продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2040 г. ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап
През юли 2021 г. Европейският съюз предложи ефективна забрана на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., като целта е да се ускори преминаването към електрически превозни средства с нулеви емисии като част от пакета за борба с глобалното затопляне. Изпълнителният орган на ЕС, Европейската комисия, предложи намаляване на емисиите на CO2 от автомобилите с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 2021 г., което е много повече от съществуващата цел за намаляване на емисиите с 37,5% дотогава. Комисията изчислява, че до 2040 г. ще трябва да бъдат похарчени 80-120 млрд. евро за обществени и частни зарядни станции в целия ЕС. БПГА настоява за справедлив и достъпен за всеки зелен преход
Великобритания ще бъде сред първите, които ще направят това, след като правителството обяви планове да забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили от 2030 г. Правителството на Обединеното кралство потвърди, че от 2030 г. ще забрани продажбата на нови автомобили, задвижвани само с бензинови или дизелови двигатели. При управлението на Тереза Мей британското правителство първоначално въведе забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили със срок до 2040 г. След критики от страна на екологични групи, включително от собствената му Комисия по изменение на климата, министър-председателят Борис Джонсън предприе действия през февруари, за да промени крайния срок на 2035 г. Великобритания задължава всеки дом да има зарядно за електромобили
Правителството отпусна финансиране в размер на 20 млн. лири стерлинги за подпомагане на конкурса за научноизследователска и развойна дейност за технологични иновации в областта на електромобилите, особено в областта на инфраструктурата за зареждане и рециклирането на батерии. Някои хибридни автомобили, задвижвани както от електрически, така и от бензинови (или дизелови) двигатели, ще останат в продажба до 2035 г. Продажбата на други пътни превозни средства с бензинови или дизелови двигатели ще бъде забранена своевременно. Понастоящем забраната е на етап предложение. Макар че ще са необходими няколко години, за да бъде гласуван законът в парламента, преди да стане закон на страната, не се очаква нищо да попречи на забраната да стане закон. Тестват първия в света водороден камион за смет
Китай също е една от страните в списъка, които трябва да извадят от употреба автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива. Китайски официални лица заявиха, че до 2035 г. всички нови автомобили, продавани в Китай, трябва да се задвижват от "нова енергия". Те обявиха, че половината от тях ще бъдат електрически автомобили, автомобили с горивни клетки или плъг-ин хибридни автомобили, а останалите 50% ще бъдат стандартни хибридни автомобили. Xiaomi инвестира 10 млрд. долара в надпреварата за електромобили
Китай е огромен пазар за електрически превозни средства. В световен мащаб през 2019 г. около половината от всички електрически и други автомобили на нова енергия са продадени в Китай. Заплаха или възможност е Tesla за китайските електромобили?
Този ход идва, след като законодателният орган на щата Вашингтон прие законопроекта "Чисти автомобили 2030", който цели всички пътнически превозни средства от 2030 г. да бъдат задвижвани само от батерии. Китайските производители на батерии рязко вдигат цените
Каква е целта на срещата на върха за климата в Глазгоу?
Едно от постиженията на срещата на високо равнище COP26, която събра световните лидери в Глазгоу, беше, че 30 държави, сред които Обединеното кралство, Турция, Дания и др., се споразумяха да работят заедно, за да превърнат превозните средства с нулеви емисии в новото нормално явление, като ги направят достъпни, евтини и устойчиви във всички региони до 2040 г. Най-големите банки вложили $3,8 трлн. в изкопаеми горива въпреки климатичните промени
Според декларацията правителствата, собствениците и операторите на търговски автопаркове, инвеститорите, финансовите институции ще работят, за да гарантират, че всички продажби на нови леки автомобили и пикапи са с нулеви емисии до 2040 г. или по-рано, или най-късно до 2035 г. на водещите пазари.
Споразумението, подписано от правителства и градски власти в целия свят, задължава подписалите го страни да прекратят продажбата на нови автомобили, които произвеждат емисии, на "водещите пазари" до 2035 г. и в световен мащаб до 2040 г. Инвеститорите и банките заявиха, че ще подкрепят прехода, а някои собственици на автопаркове обещаха да направят своите автопаркове от леки автомобили и микробуси екологични.
От друга страна, фактът, че някои държави не бяха включени в споразумението, отблъсна производителите на автомобили от процеса. Фактът, че Германия, както и САЩ и Китай, не бяха включени в очакваното споразумение, беше причина много автомобилни производители да се откажат от него. Европейските страни и Обединеното кралство потвърдиха решимостта си да се откажат от автомобилите с вредни емисии, като същевременно засилват инициативите си за увеличаване на производството.
Пазарът на електрически превозни средства се разраства
Международният пазар на електрически и хибридни превозни средства набра впечатляваща скорост през последните години благодарение на загрижеността за околната среда, нарастващото осъзнаване на значението на екологичната устойчивост и разбирането за дългосрочните икономически ползи от индустрията. През последното десетилетие електрическите превозни средства са ключова технология за намаляване на замърсяването на въздуха в гъсто населените райони и обещаваща възможност за принос към целите за енергийна диверсификация и намаляване на емисиите на парникови газове. Защо в България се купуват малко електромобили?
Според доклада за проследяване на МАЕ (2021 г.) "продажбите на електрически автомобили са достигнали рекордните 3 милиона през 2020 г., което е с 40% повече от 2019 г. Този силен ръст е в ярък контраст с общата вялост на автомобилния пазар в световен мащаб, като общите продажби на автомобили са намалели с 16% поради Ковид кризата. След десетилетие на бърз растеж сега по пътищата се движат над 10 милиона електрически автомобила, което представлява около 1% от световния автомобилен парк.
Сценарият за нетни нулеви емисии до 2050 г. предвижда 300 млн. електрически автомобила на пътя и те да представляват над 60% от продажбите на нови автомобили, докато през 2020 г. делът им е бил едва 4,6%. Ранните пазарни данни за продажбите през 2021 г. сочат бърз растеж на основните пазари." Какво ще стане с батериите на старите електрически коли?
В Сценария на държавните политики (STEPS) на МАЕ "световният запас от електрически превозни средства се разширява от около 8 млн. през 2019 г. до 50 млн. през 2025 г. и близо 140 млн. превозни средства през 2030 г., което съответства на среден годишен темп на растеж от близо 30%. Благодарение на това непрекъснато нарастване на дела на продажбите се очаква до 2030 г. електрическите превозни средства да съставляват около 7% от световния автомобилен парк.
Продажбите на електрически превозни средства ще достигнат почти 14 милиона през 2025 г. и 25 милиона превозни средства през 2030 г., което представлява съответно 10% и 16% от всички продажби на пътни превозни средства." Това надхвърля повечето оценки от началото на годината и се дължи до голяма степен на благоприятните регулаторни рамки и финансови стимули, заедно с разширяването на броя на моделите електрически превозни средства (ЕПС) и намаляването на разходите за батерии. Xiaomi започва масово производство на електромобили
Според EV-Volumes общо 2,65 млн. нови електрически превозни средства са намерили нови собственици през първата половина на 2021 г., което представлява увеличение от 168% в сравнение с 2020 г. EV-Volumes изчислява, че през 2021 г. ще бъдат продадени 6,4 млн. електромобила, което представлява ръст от 98% спрямо 2020 г. Скоро Ford ще продава само електромобили в Европа
Консултантската компания AlixPartners изчислява, че производителите на автомобили и доставчиците в световен мащаб ще инвестират 330 млрд. долара в електрификация в периода 2021-2025 г., което е с 41% повече от оценката ѝ за 250 млрд. долара за периода 2020-2024 г.
Турция се подготвя да се превърне в лидер на пазара на електромобили
Преминаването към електрически автомобили с нулеви емисии набира скорост, тъй като властите по света предприемат действия за намаляване на въглеродните емисии и справяне с изменението на климата. Преходът към електрически превозни средства се осъществява много по-бързо, отколкото някой някога е очаквал. Ердоган и Мъск обсъдиха сътрудничество и вложения в Космоса и електромобилите
Турция, която излезе на пазара със собствения си автомобил TOGG, започна да си създава име на пазара с натрупаното до момента ноу-хау и човешки капацитет. Докато много страни забраняват продажбата на автомобили с изкопаеми горива и производителите се отказват от производството им, Турция иска да се възползва от този преходен период като нов участник на пазара. Като се имат предвид настоящите производствени възможности, търсенето на електрически превозни средства, което ще се появи в близко бъдеще, не изглежда възможно за много автомобилни производители.
В допълнение към правителствените стимули за насърчаване на турския пазар на електрически превозни средства, включително намаляване на специалния данък върху потреблението (SCT) за електрически и хибридни превозни средства, 2020 г. беше важна година за турската индустрия за електрически превозни средства и Турция, с първата местна марка превозни средства Automobile Joint Venture Group (TOGG), която се състои от холдинги, включващи Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell, Zorlu Holding и Турската търговска камара и стокови борси (TOBB).
TOGG, официално стартира дейността си през декември 2019 г. Президентът Ердоган подчерта важността на проекта и обеща пълна държавна подкрепа за завършването му "по един или друг начин". Един от първите прототипи на TOGG е моделът C-SUV. В допълнение към този модел TOGG има за цел да разработи електрически, автономни и свързани превозни средства с екосистеми за мобилност и намалени емисии. Според плана производственият завод в град Бурса трябва да бъде завършен за 18 месеца, като първият автомобил ще слезе от производствената линия в края на 2022 г. Очаква се максималният производствен капацитет на завода да достигне 175 000 автомобила годишно, като до 2030 г. ще бъдат произведени общо 1 милион единици от пет различни модела. Ердоган ще спасява Турция с "китайски модел"
В миналото турската индустрия е била доста малка в сравнение с други държави с по-развита автомобилна инфраструктура. Въпреки неуспеха да се преодолее тази разлика в миналото, стартирането на TOGG представлява голям скок напред за Турция. Публичните и частните партньорства, инициирани от TOGG, могат да превърнат Турция във важен производител на електрически хибридни и автономни превозни средства, да намалят зависимостта от чужбина в икономически план и да помогнат на Турция да преодолее екологични проблеми като въглеродните емисии. Освен това Турция може да се превърне във важен доставчик на електрически превозни средства, които ще се появят в близко бъдеще. Въпреки че неспособността на Турция да произвежда свои собствени превозни средства в продължение на много години я остави назад на пазара на превозни средства, страната, която улови навреме процеса на трансформация на пазара с висококачествени електрически автомобили TOGG, ще бъде важен производител през новия период, предаде БГНЕС, цитирайки Хюсеин Емре Есекелъ, "Анадолска агенция".
Коментари