ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап


ЕС се готви да изпрати бензиновите коли на скрап
Снимка: iStock

17682

Престижните европейски производители на автомобили водят света към усъвършенстване на двигателя с вътрешно горене, но дните на бензиновия мотор са преброени и континентът сменя предавката. Opel става 100% електрически до 2028 година

В сряда следващата седмица Европейската комисия ще представи своя план за намаляване на въглеродните емисии от нови превозни средства до нула през следващото десетилетие за борба с изменението на климата.

ЕС планира да стане въглеродно неутрален до 2050 г., но бензиновите и дизеловите автомобили остават основният вид транспорт на континента и гордост от марките, предизвикващи възхита в световен мащаб.

Зелени намерения

Източници в Брюксел очакват в плана на комисията, част от климатичната стратегия за климата, да се предвиди прекратяване на нови регистрации на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 година, предаде БНР.

Съществуващата в Европа граница на емисиите под 95 грама CO2 на километър трябва да бъде намалена с 37,5% през 2030 година. Все още се обсъждат точни цифри, но сега се очаква Брюксел да търси 60% намаление до 2030 г. и 100% намаление само пет години по-късно през 2035 година.

Икономическите щети, причинени от пандемията от коронавируса, навредиха на пазара на пътни превозни средства като цяло, но електрическите автомобили са изключение, като растежът се ускорява. Автомобилите с батерии представляват 8% от новите регистрации в Западна Европа през първите пет месеца на тази година, с 356 000 нови автомобила. Това, както отбелязва анализаторът Матиас Шмид, представлява повече от цялата 2019 година.

Предстоящите нови регулации ще засилят тази тенденция, тъй като те не само означават гибел за класическите бензинови и дизелови двигатели, но ефективно изтласкват назад хибридните и хибридно акумулаторните модели. Някога те бяха възприемани като преходна технология, ключов продукт за индустрията, която може да се похвали с наемане на 14,6 милиона работници в Европа.

Автомобилното лоби вече се примирява с промяната, но иска помощ от Европа, по-специално по отношение на развитието на мрежа от пунктове за презареждане на батериите.

„При правилни условия ние сме отворени за още по-високи цели за намаляване на CO2 през 2030 г.“, каза Оливер Зипсе, президент на асоциацията на автомобилните производители ACEA и главен изпълнителен директор на BMW.

Опасения и спорове

Индустрията е разделена по отношение на най-добрия път напред, като някои ръководители предупреждават, че прекалено бързият преход ще повиши цените и ще благоприятства китайските конкуренти, които имат напредък в технологията с батерии.

Но европейският гигант Volkswagen, който представлява една четвърт от продажбите на континента, последва американския шампион Tesla в подкрепа на изцяло електрическо бъдеще. През 2015 г. компанията попадна в центъра на скандал заради фалшиви тестове за емисии на дизелови двигатели и иска да възстанови имиджа си сред обществеността и регулаторите. „На ниво АСЕА се случва огромен конфликт“, обясни пазарният анализатор Шмид.

"Volkswagen беше принуден да влезе рано в сектора на електрическите превозни средства заради Дизелгейт, за да подобри имиджа си. Те направиха огромни инвестиции и сега са подготвили продуктите си, за да отговорят на законодателството за CO2. Те са в идеална позиция да спечелят пазарен дял." Volkswagen обяви кога спира да произвежда коли на бензин и дизел

Volkswagen вече планира да спре продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене между 2033 и 2035 година.

"Като цяло една кола остава на пътя в продължение на 15 години. Ако искаме транспортът да не съдържа въглерод до 2050 г., имаме нужда последната кола, задвижвана от двигател с вътрешно горене, да бъде продадена най-късно до 2035 г.", каза Даян Щраус от Групата за транспорт и околна среда.

Последният доклад на неправителствената организация, публикуван през юни, дава на Volkswagen и Volvo добри оценки за подготовката им, като Renault и Hyundai са малко зад тях. Но BMW, Daimler (която притежава марката Mercedes), Stellantis (Peugeot, Citrion и Fiat) и Toyota се считат за лишени от амбиция и остават твърде свързани с хибридите. Lamborghini пуска напълно електрическа кола до 2030 година

Евродепутатът Паскал Канфин, председател на Комисията по околна среда в Европейския парламент, заяви, че целта за 2035 г. е добър компромис. Той каза, че 2030 г. ще бъде твърде рано за индустрията и работниците да се адаптират, но пък 2040 г. ще бъде твърде късно за европейските климатични цели. Но Канфин държи на фонд от "няколко милиарда" евро, за да се подпомогне финансирането на прехода.

Още от Икономика


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички