Банковите такси продължават да се увеличават, като банките почти всеки месец променят тарифите си. Появяват се и нови такси – като такса преместване при отсрочване на кредит.
В периода около коледните празници някои банки обявиха ново повишаване на тарифите си, което оскъпява най-използваните им услуги – разплащателни сметки, внасяне и теглене на пари в брой, поддръжка и теглене на пари от кредитни и дебитни карти.
Таксите за обслужване на гише продължават да поскъпват, докато тези за онлайн банкиране са все по-евтини. Каква е логиката на това обясни пред БНТ председателят на Асоциацията на банките в България и шеф на ОББ Петър Андронов.
-
Банковите такси се вдигнаха и в кризата
За четири месеца, два от които под карантина, банките са уве...
виж още
Не може да се отрече, че таксите за касово обслужване в клоновете на банките редовно се увеличават. В същото време банките редовно и целенасочено намаляват тарифите в електронното банкиране, за да насърчат клиентите да използват все повече дигиталните услуги, вместо физическото обслужване в клоновете, което е много по-скъпо. "Тарифите в мобилните и дигиталните канали за обслужване са ниски, близки до нула. Високи са тези за физическото обслужване", посочи Андронов.
Приходите на банките от такси са намалели с поне 70 млн. лв. на годишна база за първите три тримесечия, а се очаква до края на годината загубата да достигне 90 млн. лева.
Това се дължи както на слабата икономическа активност през второто тримесечие, така и на намаляването на таксите за трансгранични преводи в Европа, което според Андронов не е направено с необходимите изчисления преди това.
Банките имат близо 100 млн. лева по-малко приходи заради поевтиняването на международните парични преводи. Въпросното намаление е донесло много по-голяма полза на фирмите, отколкото на хората, което е далеч от първоначалната му идея, смята банкерът.
Приходите от такси намаляват и защото все повече хора използват мобилно и онлайн банкиране заради пандемията. Потребителите на електронните банкови услуги са се увеличили с над 100% през последните месеци. Това автоматично намалява разходите им, те плащат по-малко за банкови услуги, защото използват мобилните платформи, отбеляза Андронов.
Увеличените такси са убедили гражданите и фирмите, че няма смисъл да поддържат сметки в няколко банки. Те са избрали по-изгодния вариант – да си оставят сметка само в една банка.
Все по-усилената дигитализация на банковите услуги е очаквана и закономерна. В развитите страни над 60-70% от хората използват телефона си, когато искат да правят банкови операции, изтъкна банкерът.
Коментари