Колите втора употреба, които се внасят в България, масово са със замаскирани повреди, а по неофициални данни около 25% от катастрофите у нас се дължат именно на технически неизправности. Това стана ясно на дискусия на тема пътна безопасност, проведена в столицата.
Т.нар модел „Горубляне“ - да се внасят автомобили със съмнително техническо състояние, да се прикриват повредите и после да се продават като „перфектни“, все още е силно застъпен. Близо 80-90% от колите втора ръка на големите пазари се числят към него. Крият се дефекти при двигателите, въздушните възглавници, фалшифицират се сервизни книжки. Освен това всяка трета кола е с манипулиран километраж. Това разказа Явор Иванов, основател на нова онлайн платформа, която предлага решение на част от проблемите в сектора.
„В държавата не се забелязва решителност за повече действия в тази посока, а купувачите тънат в неведение. Не само у нас е така. Според проучване на Европейската комисия например 41% от хората, купили употребяван автомобил, са имали поне един технически проблем, а при 40% той се е появил в рамките само на месец след покупката“, поясни Иванов.
Некоректните търговски практики директно застрашават безопасността на пътя. „В България има законодателство за техническата изправност, което е съобразено с две европейски директиви. Едната е свързана с регистрацията и в нея изрично е написано, че за всеки автомобил се създава файл с данни, в който трябва да фигурира и информацията от техническите прегледи. У нас обаче информацията е на различни места – за регистрацията на колата се съхранява от МВР, а за техническите прегледи – от транспортното министерство. А идеята на директивите е, че всичко трябва да е на едно място“, обясни Димитър Ганев, бивш директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
По думите му има удобна „вратичка“, чрез която на наша територия могат да се внасят неизправни коли. „В директивата, свързана с прегледите, има указания за взаимно признаване на периодични прегледи, извършени на територията на ЕС. Ако например една кола се внесе от Италия и има валиден документ за преминат преглед, който важи още година, тук КАТ изобщо не я гледат. Но така могат да вкарват коли с прикрити повреди“, допълни Ганев.
Според него много внимателно трябва да се следи какво ще се случи след готвената у нас промяна в Закона за движение по пътищата. „Сега той се преработва и на негово място ще се появят три нови закона. Един от тях ще е специално за пътните превозни средства, но още никой не знае какво ще пише в него. Там ще е важно и какво се разбира между редовете“, каза още Ганев.
Нова българска система ще бори злоупотребите в сектроа
Измамите при продажбите на употребявани коли са мотивирали екипа на компанията CarStory да намери алтернативни решения. Тя е създала по-различна система за прозрачна оценка на техническото състояние на автомобила. Разработката е в сътрудничество с част от официалните представителства на автомобилните марки в България и мрежа от оторизирани сервизи.
„В момента практиката е данните от техническия преглед да остават в сервиза, което е твърде неефективно от гледна точка на купувачите, защото те трябва да отидат до там, за да се запознаят с нея. Ние предлагаме тази информация да бъде качвана в интернет, за да е достъпна за всички и така хората ще могат лесно да виждат в какво състояние е колата, която обмислят да купят“, обясни Явор Иванов, основател на CarStory. По думите му това ще е полезно и за продавачите – те ще спечелят доверието на потребителите и ще увеличат шансовете си за бърза сделка на обективна цена.
CarStory всъщност предлага по-детайлна проверка на колите и издаването на специални CarStory сертификати. Прегледът ще се провежда от оторизираните сервизи, които работят с платформата. Сертификатът за техническото състояние пък удостоверява, че колата е минала преглед и състоянието ѝ е отразено безпристрастно. Той е разделен на две части – обобщена и детайлна информация. Обобщената представлява кратко резюме на данните и резултата от проведения преглед, а детайлната разглежда подробно отделните модули и категории. Отчетът е особено полезен, ако искате да разберете състоянието на ходовата част, има ли следи от удари и колко са реалните километри, които автомобилът е измина.
„Системата е насочена към продавачи, които могат да регистрират автомобила, да минат прегледа в оторизиран сервиз и после информацията за него да се качи онлайн. Купувачите пък ще влизат на база номера на шасито“, допълва Иванов.
Системата вече действа и покрива около 40% от марките на пазара, като от CarStory се надяват до края на годината да се включат и други. Цената за нея се определя от всеки сервиз на база различни фактори. Над 15 сервиза вече са се включили, като има такива от София, Плевен, Бургас и други градове.
Коментари