АПИ обяви как ще пази природата и вариантите за АМ Струма в Кресненското дефиле


АПИ обяви как ще пази природата и вариантите за АМ Струма в Кресненското дефиле
Снимка: БГНЕС

3869

В защитените зони, през които ще преминава трасето на АМ "Струма" през Кресненското дефиле, са предвидени редица специализирани съоръжения за опазване на биоразнообразието като огради за птици и подлези за влечуги и земноводни. Това е записано в Доклада за оценка на съвместимостта, публикуван на интернет страницата на Агенция „Пътна инфраструктура“ по повод предстоящото на 11 септември обществено обсъждане на Доклада за оценка на въздействието върху околната среда за подобряване на трасето на лот 3.2 на автомагистралата.

Припомняме, че и петте варианта на трасе, които ще се разглеждат преминават през две защитени зони. Това са "Кресна - Илинденци" по директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и "Кресна" - по директивата за опазване на дивите птици.

В Доклада за съвместимост са описани редица екомерки, които ще бъдат изпълнени при реализацията на проекта за опазване на различните защитени видове. Посочено е, че в защитените зони няма да се поставят осветени билбордове, с което ще се предотврати струпването на насекоми в осветените участъци в близост до пътя и по този начин ще се намали рискът от сблъсък с ловуващите ги прилепи. Освен това на всички мостови съоръжения, които ще бъдат изградени по трасето на отсечката между Крупник и Кресна, от двете страни ще бъдат с предпазни огради високи 3 метра, за да се избегне сблъсъкът с птици. Всеки мост ще има и системи за събиране на повърхностния отток, а отвеждането му ще става след пречистване със специални каломаслоутаители. Предвидено е и изграждането на съоръжения за безпрепятствено пресичане и предотвратяване излизане на пътното платно на земноводни и влечуги.

В доклада е записано още, че строителството на отделни уязвими за птиците отсечки ще започва след приключване на размножителния им период, който е между 1 май и 15 август. Изключение ще се допуска единствено, ако в дните непосредствено преди това е извършен орнитологичен мониторинг, доказващ че в периметър до 300 метра от границите на строителната площадка няма гнездящи птици. Всички мостови съоръжения над реки ще се изграждат извън периода на размножаване на рибите, който е между 15 април и 10 юни.

Петте варианта на трасе, които ще се разглеждат на 11 септември, са следните:

1. ИЗТОЧЕН ВАРИАНТ Г10.50


Източният вариант разделя движението на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. В посока Гърция трасето преминава по съществуващия път I-1 (Е-79), а за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле.

Платното в посока София – Кулата ще използва изцяло съществуващия първокласен път I-1 (Е79) до началото на град Кресна. От съществуващия път, дясното платно на автомагистралата се отделя на изток като се предвижда изграждане на еднопосочен обходен път на град Кресна по нов терен, с което интензивният тежкотоварен трафик ще бъде изведен извън града. Обходният път преминава през 4 тунела с дължина 1266 м, 1 виадукт - 316 метра, 2 моста с дължина 691 метра, 7 надлези и подлези с дължина 206 метра, както и подпорни и укрепителни стени - 245 метра.

Платното от Кулата за София е по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Започва на 100 метра след пресичането с ж.п. линията за мина "Ораново", минава вляво от съществуващия път и се развива успоредно на него, след което тръгва на югоизток, преминава успоредно на река Градевска и между кварталите "Ораново" и "Дълга Махала" на град Симитли. След това трасето пресича път II-19 Симитли - Гоце Делчев и навлиза в ската. Там ще бъде прокопан тунел с дължина 350 метра, а след него ще има виадукт с дължина 200 метра. По-нататък трасето се насочва в югоизточна посока, обхожда село Полето, пресича пътя Полето - Брежани и преминава над притока на река Брежанска. След това продължава през тунел с дължина 1 130 метра, преминава западно от село Ракитна, успоредно на пътя Ракитна – Мечкул, пресича го и западно от село Мечкул върви на юг и източно от село Стара Кресна. Постепенно трасето се измества в източна посока, преминава на юг и се развива в югозападна посока близо около съществуващия път за село Влахи. В края на обходния път двете платна за движение се събират и се изгражда участък с автомагистрален габарит.

В платното за София е предвидено изграждането на 18 виадукта с обща дължина 5 087 метра, 5 тунела с обща дължина 4 200 метра, 1 мост - 96 метра, 11 надлези и подлези, подпорни и укрепителни стени.

При Източния вариант са предвидени напречни връзки между двете платна, като се използват съществуващите пътища и се изграждат нови пътни възли. Предвидени са общо 5 пътни възела "Симитли", "Полето", "Мечкул", "Стара Кресна" и "Кресна". Предвижда се и изграждането на пътна връзка със съществуващия път Е79 в началото на обходния път на град Кресна.

Две големи площадки за търговия и отдих е предвидено да има на отсечката. Едната площадка е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е по новото трасе, което ще се изгражда и е на 2 километра след пътен възел "Кресна", пътувайки за София. Тя е 19 декара. И двете площадки ще имат директна връзка с град Кресна. Те ще бъдат оборудвани с електричество, водопроводна и канализациона мрежа, пречиствателни станции за отпадни води.

Приблизителната дължина на трасето е 24 км.

2. "ДЪЛЪГ ТУНЕЛЕН ВАРИАНТ", ТУНЕЛ "КРЕСНА"


Началото на участъка е при пътен възел "Крупник". Преминава през река Струма и река Резена, като между двете реки е разположен съществуващия пътен възел за Крупник и Черниче. Преди портала на тунела трасето пресича последователно река Струма и ж.п. линията София - Кулата. След изхода на тунела магистралата пресича съществуващ третокласен път и река Струма с мостово съоръжение. Непосредствено след това е предвидено изграждането на пътен възел "Кресна".

Тунел "Кресна" е с дължина 15,4 километра. Той е с две тръби и с възможност за евакуация във втората тръба през напречни връзки. Дължината на цялото трасе на автомагистралата в този участък, включващо пътна и тунелна част, е около 21 километра. Предвидено е освен изграждането на тунел "Кресна" и изграждането на подпорни и укрепителни стени, 3 подлеза, 6 моста, две площадки за отдих и един пътен възел.

По план тунел "Кресна" ще се изгражда по класически тунелен метод с пробивно-взривни работи и стоманобетонова облицовка. Участъците при порталите на тунела ще бъдат изпълнени по открит способ.

3. ИЗТОЧЕН ВАРИАНТ Г20, ИЗВЪН КРЕСНЕНСКОТО ДЕФИЛЕ


Този вариант на трасе е по нов терен извън Кресненското дефиле. И двете платна на движение са изнесени в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава.

Трасето започва около 100 метра след пресичане с ж.п. линията за мина "Ораново", вляво от съществуващия път Е-79 и се развива успоредно на него, след което тръгва на югоизток, успоредно на река Градевска, между кварталите Ораново и Дълга махала на град Симитли. Пресича път II-19 Симитли – Гоце Делчев на две нива, където е предвидено изграждането на пътен възел за връзка на автомагистралата с град Банско и обратно. След пресичане на II-19 трасето навлиза в ската и се преминава през тунел с дължина 350 метра, а след това е по виадукт дълъг 200 метра.

Надлъжните наклони в пътния възел, тунела и виадукта са 4%, след което наклонът е 5% и е предвидена трета лента за спускащите се в посока София, а също така и аварийни изходи. След това трасето поема в югоизточна посока, обхожда село Полето и пресича пътя Полето – Брежани и река Резена. След това отново се преминава през тунел с дължина 1 130 метра.

По-нататък трасето върви на юг, западно от село Ракитна и успоредно на пътя Ракитна – Мечкул, след това го пресича и преминава западно от село Мечкул. Продължавайки на юг и източно от село Стара Кресна пресича пътя Стара Кресна – Ощава и преминава в тунел. Трасето продължава в южна посока, след което поема в югозападна посока близо около съществуващия път за село Влахи.

На местата, където пътното трасе преминава в тунел, за всяко платно е предвидена отделна тръба, което от своя страна налага раздалечаването им едно от друго, с цел осигуряване на необходимото разстояние между тръбите. Пред порталите са проектирани площадки, които са за обслужващата инфраструктура.

Поради по-високите надлъжни наклони, които се намират в началото и края на трасето, с цел подобряване на пропускателната способност и осигуряване на безопасността, е предвидена трета лента за бавно движещи се превозни средства в двете посоки.

В този вариант е предвидено изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 200 метра, 18 виадукта с дължина 5087 метра, един мост с дължина 96 метра, подлези и надлези, както и подпорни и укрепителни стени. При пресичане на съществуващите напречни пътища са предвидени пътни възли, осигуряващи всички посоки на движението.

4. ВАРИАНТ Г20 – СИН


Този вариант се развива през Кресненското дефиле, при максимално използване на трасето на съществуващият път I-1 (Е79). Проектното трасе започва южно от пътен възел "Крупник" при км 376+000. В Кресненското дефиле едното платно в основната си част следва съществуващия път Е-79, а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След излизане от Кресненското дефиле преминава източно от град Кресна и завършва при пътен възел "Кресна".

Лявото платно на участъка е в началото на Кресненското дефиле - при км 376+000, след пътен възел "Крупник". Трасето на лявото платно в основната си част следва съществуващия път, като ползва съществуващите мостове над река Струма, надлеза при и ж.п. линията и тунела. На местата, където трасето напуска съществуващия път Е79, са предвидени нови мостове и тунели.

Дясното платно се развива вдясно от съществуващия път и е изцяло по нов терен. Следва ситуационно лявото, а в отделни случаи се отдалечава от него. В нивелетно отношение често е на второ, по-високо ниво от лявото, в изкоп или в тунел. Към края двете платна отново са успоредни едно на друго и се развиват заедно до края на участъка, като се раздалечават само при тунелните съоръжения.

Участъкът завършва на около 2,5 километра преди град Кресна, като се напуска съществуващия път по левия бряг на река Струма. Трасето преминава над реката няколко пъти, пресича и съществуващия път I-1 и ж.п. линията София – Кулата. Към края на отсечката се предвижда нов тунел, мост над река Влахинска и обход от североизток и изток на град Кресна.

Предвидено е изграждането на общо 3 пътни възела - при Крупник, Ощава и Кресна, както и две площадки за отдих. По този вариант на трасе е необходимо да се изградят 13 виадукта с обща дължина 3 075 метра, 23 тунела с дължина 7 345 метра, 5 моста, надлези и подлези, подпорни и укрепителни стени. Ще се извършат реконструкции на 4 съществуващи виадукта, 2 съществуващи тунела и един мост.

Приблизителната дължина на трасето е 21 километра.

5. ВАРИАНТ Г20 – ЧЕРВЕН

Този вариант в по-голямата си част също преминава през Кресненското дефиле. Проектното трасе започва южно от пътен възел "Крупник". В Кресненското дефиле едното платно следва в основната си част съществуващия път Е79, а другото се развива по нов терен с тунели и съоръжения в западния масив на дефилето. След излизане от Кресненското дефиле преминава източно от град Кресна и завършва при п. в. "Кресна". Приблизителната дължина на трасето е около 21 км.

Началото на лявото платно на участъка е при км 376+000 - в началото на Кресненското дефиле. Първоначално лявото платно следва нивото на съществуващия път, като се ползват съществуващите мостове на река Резена и река Струма и преминава над ж.п. линията София – Кулата.

Предвижда се изграждането на нов мост над река Струма, нов тунел успореден на ж.п. тунела и още един нов мост над река Струма, след което се включва в съществуващия път, като се ползват съществуващите два моста и тунел.

Предвидени са подходи към местата, които са за каяк и рафтинг. След това лявото платно следва съществуващия път. Ползва съществуващият тунел с дължина 340 метра и преминава край "Кресненско ханче".

Дясното платно се развива изцяло по нов терен, вдясно от съществуващия път, като следва ситуационно лявото. Предвидени са нови мостове над река Резена, река Струма и ж.п. линията София – Кулата.

Най-характерното при този вариант е решението за разполагане на двете платна едно над друго на голяма дължина. Целта е незасягане на картираните граници на резерват "Тисата".

За безконфликтно пресичане са предвидени три пътни възела - п. в. „Крупник”, п. в. „Ощава” и п. в. „Кресна”.

При изпълнението на вариант Г20 е предвидено да се изградят 4 виадукта с обща дължина 1 165 метра, 12 броя тунела с дължина 2 892 метра, 14 моста и 12 надлези и подлези. Ще се реконструират подпорни и укрепителни стени, както и два съществуващи тунела и 4 съществуващи моста.

Приблизителната дължина на трасето е 21 километра.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg

Още по темата


Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички