Германското правителство разреши на китайската Cosco да купи сериозен дял в терминал в най-голямото пристанище в страната. Решението беше прокарано от канцлера Олаф Шолц, но предизвика сериозно напрежение в управляващата коалиция, предава Reuters.
С подкрепата на министрите на социалдемократите на Шолц, правителството одобри покупката на 24,9% дял от китайската компания в един от трите терминала на логистичната фирма HHLA в пристанището на Хамбург.
Китайската компания отправи оферта за придобиване на 35 на сто от терминала, но някои германски министерства изразиха опасения спрямо планираната сделка, тъй като става въпрос за критична инфраструктура, посочва DPA. Макар да е сериозен като размер, делът от близо 25% не дава на Cosco никакво право на глас при управлението или вземането на стратегически решения.
COSCO SHIPPING Ports Will Acquire 35% Shares of Container Terminal Tollerort in the Port of Hamburg, Germany: https://t.co/GpryRmcElE pic.twitter.com/Z18KJpwaUX
— COSCO SHIPPING Lines (@COSCOSHPGLines) September 22, 2021
Все по-скептични към чуждите инвеститори
Болезненото изживяване от твърде голямата зависимост от руския газ промени отношението на много германски политици към стратегическите чуждестранни инвестиции.
Министерството на външните работи дори е изпратило специална нота до правителството, с което протестира срещу сделката, разказват пред Reuters два правителствени източника. Инвестицията "непропорционално разширява стратегическото влияние на Китай върху германската и европейската транспортна инфраструктура, както и зависимостта на Германия от Китай", се казва в документа, видян от Reuters. Без Китай Германия ще е по-бедна и с по-високи цени
Германското външно министерство изтъква "значителни рискове, които възникват, когато елементи от европейската транспортна инфраструктура са повлияни и контролирани от Китай - докато самият Китай не позволява на Германия да участва в китайски пристанища".
Good Morning from Germany where govt has agreed on a compromise that will allow China’s state-owned shipping conglomerate Cosco to buy a 24.9% stake in one of Hamburg’s port terminals. Chancellor Scholz and his ministers, many of whom were opposed to the deal, agreed on the deal. pic.twitter.com/z9b2HMAPvX
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) October 26, 2022
Германските власти се опасяват, че в случай на криза, Китай може да използва с политически цели част от критичната инфраструктура на Германия, както и на Европа. Икономическият министър Роберт Хабек бе сред тези, които твърдят, че Германия трябва да избягва китайски инвестиции в критична инфраструктура, ако това е възможно.
Европейските съюзници на федералната република също принципно са против китайските инвестиции. Министерството на икономиката и четирите министерства, ръководени от либералните Свободни демократи, са се присъединили към изготвянето на нотата, според източниците.
Германското разузнаване предупреди по-рано през октомври, че китайската финансова мощ може да се превърне в опасност за Берлин, особено предвид силните икономически и научни връзки между двете страни.
Die Bundesregierung hat eine wichtige Chance verpasst,den im Koalitionsvertrag versprochen Kurswechsel in der #Außenpolitik zu vollziehen. Mit einer Absage an #Cosco zum Hamburger Hafen hätte sie ein wichtiges Signal senden können. #China
— Marcel Fratzscher (@MFratzscher) October 26, 2022
Mein Kommentar:https://t.co/PnKvd3Af44
Поддръжниците на сделката обаче са на мнение, че тя ще позволи на Хамбург, където Шолц бе кмет в продължение на 7 години, да бъде в крак с конкуриращите го пристанища, които също се борят да привлекат китайска търговия, а някои от тях вече са частично собственост на Cosco.
Шолц трябва да пътува до Пекин следващата седмица, придружен от германска бизнес делегация.
Логистичната компания HHLA, която е мажоритарна собственост на град Хамбург и един от основните потребители на пристанището, приветства сделката. Купувачът Cosco също се е съгласил с новите условия и по-малък дял.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Черна гора прие магистрала от Китай, сега моли ЕС за помощ
385 млрд. долара заеми: Китай вкара десетки бедни държави в дългове
Полша е сред най-гостоприемните в ЕС за китайските пари
Коментари