С 10 на сто ще поевтинеят електронните винетки за леки автомобили от януари 2023 г. Тарифите за тол таксите за камиони и автобуси междувременно ще се вдигнат до 3 пъти от 1 юли, като платени стават и второкласните пътища. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов след среща с представители на превозвачите. Повишават тол таксите за камиони и автобуси
Така от догодина годишната електронна винетка вместо 97 лева ще струва с 10 лева по-малко или 87 лева. През тази година цените на винетките останаха непроменени. Годишната винетка струва 97 лв., тримесечната – 54 лв., месечната – 30 лв., седмичната – 15 лв., а уикенд винетката – 10 лв.
Данните от приходите показват, че от въвеждането на тол системата у нас близо 2/3 от пътните приходи се събират от винетни такси. България е поставена в абсолютно необяснима от икономическа и финансова гледна точка ситуация в сравнение с всички европейски системи, за които е прието около 70% от таксите да се събират от камиони над 3,5 тона, а от винетки – около 30%.
-
Тол таксите поскъпват, винетките - не
Тол таксите за товарни камиони в България ще бъдат повишени....
виж още
"Няма друга държава, в която от винетки да се събират повече пари, отколкото от тол такси. Не може на шофьорите на леките автомобили да се падат 64% от общия приход, а на товарните автомобили – 36%. Който допринася повече за разрушаването на пътната настилка, трябва да плаща повече. А не всяка година да се чудим защо пътищата ни са в окаяно състояние и откъде да намерим пари за ремонт", подчерта регионалният министър.
Отчетите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) показват, че събраните средства от тол такси през 2020 г. и 2021 г. са около 1/3 от общия приход от пътни такси и са над 3 пъти по-малко от прогнозираните при старта на тол системата от 450 млн. лв., обясняват от регионалното министерство. Приходите от тол системата са 2 пъти по-малки от очакваното
Нарушен е основният принцип на ЕС "ползвателят/замърсителят плаща", тъй като въздействието върху пътната настилка от леките превозни средства е несъпоставимо с това от тежкотоварните автомобили, категоричен беше Гроздан Караджов.
Камионите между 3,5 тона и 12 тона от 1 юли трябва да плащат между 2 и 7 стотинки на километър за преминаване по около 3000 км второкласни пътища. В момента второкласната пътна мрежа е включена в обхвата на тол системата, но ставката за нея е 0 стотинки на километър. Нова тол такса за превозвачите от 1 февруари
Представителите на превозвачите се обявиха твърдо против, като намекнаха, че може да се стигне до протести. Според превозвачите увеличението на таксата за тях ще е между 2 и 3 пъти в зависимост от превозните средства. По думите на Караджов и при новите цени тол таксите остават най-евтините в Европейския съюз. "Тази промяна не се приема от превозвачите, което е очаквано", посочи министърът.
Той смята, че и друга несправедливост трябва да бъде прекратена – шофьорите на леки автомобили сега заплащат винетка основно, за да се придвижват, докато тежкотоварните автомобили извършват търговска дейност и печелят от придвижването си.
От 20 000 км републиканска пътна мрежа в България, сега тол системата обхваща едва 3000 км. Регионалното министерство предвижда тя да се разшири двойно - до 6200 км, като промяната вероятно ще влезе в сила от 1 юни. В момента тежкотоварните автомобили плащат за преминаването по едва 3115 км пътища от определените 6050 км, които попадат в обхвата на тол системата. От платените 803 км са магистрали и 2312 км – първокласни пътища. Обявиха пътищата, където камиони над 3,5 тона ще плащат тол такса (КАРТА)
Ограниченият обхват позволява на немалка част от международния тежкотоварен трафик да избягва платените пътища и да преминава по безплатните второкласни и третокласни пътища. Голяма част от тях не са пригодени за тежкотоварни камиони и са разрушавани до степен на непроходимост или реален риск за живота и здравето.
Коментари