От 9 до 11 часа в сряда, 25 ноември, спира транспорта. Това ще е предупреждението на автобусните и таксиметровите превозвачи към властта, заради непреодоляването на президентското вето по текстовете за инкриминирането на нерегламентираните превози. Това обявиха браншовите организации на превозвачите на пресконференция в БТА и заплашиха да преустановят всички превози в страната, ако исканията им не бъдат удовлетворени.
Припомняме, че миналата седмица изненадващо в парламента мина президентското вето върху Кодекса за търговското корабоплаване, в чиито преходни и заключителни разпоредби се предвиждаше инкриминиране на нерегламентираните превози с поправка в Наказателния кодекс. Президентът върна закона, тъй като не ставало ясно как ще се разграничават споделеното пътуване и нерегламентирания превоз на пътници, който и сега е наказуем по административен ред.
Така, едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение, като се дублират отговорности с различна тежест, без да има яснота кой ще е приложимият ред, което ще доведе единствено до объркване и няма да има реален принос в борбата срещу "сивата икономика", смята държавният глава. Коалиционният партньор на ГЕРБ - патриотите посочиха като смущаващ начина за промяна на Наказателния кодекс през транспортната комисия, която отхвърли ветото и в зала, подкрепяйки колегите си от БСП, застъпващи позицията на президента, помогнаха ветото да не бъде преодоляно.
-
Такситата поскъпват сериозно
Първоначалната такса на таксиметровите услуги може да се уве...
виж още
"Ако ние не получим адекватна позиция от останалите политически партии и те не подкрепят приемането на промените в Наказателния кодекс с предложените текстове, предстои да преустановим превозите за доста дълго време. Опасността да оставим държавата без транспорт е реална", предупреди председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.
Милтенова съобщи, че от 0:00 часа на 25 ноември ще бъдат преустановени превозите по линиите на републиканската схема и превозите по общински схеми, също градските превози - между 9:00 и 11:00 часа, като реверанс към трудещите се и че всички международни линии също ще бъдат преустановени и поднесе извинение към хората, че ще трябва да отменят пътуванията си.
Таксиметровите превозвачи също се включват в протестните действия и от 10:00 до 12:00 часа ще бъдат на площад Батенберг в София. Там се очаква да се съберат над 2000 таксита и поне 100 автобуса, които ще имат шествие по три лъча - Цариградско шосе, царица Йоана и Ботевградско шосе. Столична община е уведомена, а днес ще бъдат уведомени общините, за да са наясно, че няма да има превоз по населени места. Изключения ще има за таксиметрови превози с ваучери и превози на лекари и учители, казаха още от браншовата организация на таксиметровите превозвачи.
Според Спас Атанасов от браншовата камара на таксиметровите превозвачи, президентската институция е подведена. "В самия закон има регламентация кой превоз е законен или не. Няма начин да бъде санкциониран някой, който извършва споделено пътуване", категоричен е той. "Има буква на закона, има и дух на закона. Духът на закона е да не се санкционират споделените пътувания, а тези, които извършват бизнес", подчерта Атанасов.
Той посочи, че в София има мобилно приложение, към което са регистрирани 8000 човека, извършващи нелегални превози и при първо хващане могат да бъдат глобени с 13 000 лева, при второ и следващо – с глоба до 33 000 лв., но въпреки това си работят безпрепятствено. "Държавата може би не ги санкционира, за да няма социално напрежение", предположи той. Атанасов е категоричен, че промените в НК, предвиждащи затвор, са насочени най-вече към организаторите на нерегламентирани превози. "Те заблуждават тези 8000 шофьора и им казват – няма страшно, ще казвате, че е споделено пътуване, никой нищо няма да ви направи", разказа той.
От браншовата организация изтъкнаха още, че според действащото законодателство, който упражнява професията без правоспособност, го грози лишаване от свобода до 1 година, ако се повтаря – до 5 години. "Тези 8000 нямат картонче за психологическа годност, нямат застраховка…. Държавата, ако иска може да ги вкара в затвора, но явно проявяват някакво разбиране", добави Атанасов.
"Законът беше, за да бъде съборено мобилното приложение. Цяла София знае кой стои зад него, информирани са службите, но не се прави нищо и те продължават да действат", оплака се той.
"Искаме с протеста да кажем, че законът трябва да се приеме във вида, в който е предложен. Може, както иска президентът, да се уточни кое е бизнес пътуване, кое е споделено, въпреки, че в Закона за автомобилните превози ясно е казано кое е за търговска дейност", заключи Атанасов.
Какъв е смисълът да си плащаме данъка и да си извадим удостоверение за водач, като държавата казва: "То може и по друг начин", изрази недоумение Сава Комитов от асоциацията на таксиметровите синдикати. От Националния съюз на превозвачите упрекнаха държавата в безхаберие и безпомощност пред стотиците нерегламентирани превозвачи.
Да се инкриминират нерегламентираните превози като дейност, която е общественоопасна, настояват от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Това са превози, които са скрита търговска дейност, от която се генерират приходи и създават опасност за живота и здравето на хората – тези превозни средства нямат необходимите застраховки, водачите не са регламентирани като автомобилни превозвачи, посочи Милтенова. "Държавата и останалите политически партии да защитят обществения ред в страната", апелира тя.
Превозвачите отбелязаха, че практиката за промяна в закони през преходни и заключителни разпоредби не е нова и че конкретните текстове за нерегламентираните превози не са нови.
"Когато искате да продавате цигари, се съобразявате и си плащате акциза, а защо, когато извършвате превоз на пътници да не се съобразявате със законите", изрази недоумение Милтенова и добави: "Защо ние да работим по легалния начин. Ние ще си върнем лицензите, няма да издаваме билети, ще започнем да не плащаме застраховки….". тя е категорична, че с нелоялната конкуренция в сектора някой печели не само на на гърба на превозвачите, но и на държавата. "Тук е мястото на депутатите да защитят и държавния бюджет", категорична е тя.
"Ние имаме в 30 направления разходи, нерегламентираните превозвачи нямат и в 10 и могат да правят дъмпинг", посочиха още от браншовата организация.
Според превозвачите, проблемът не може да бъде решен по административен ред. "В област Кърджали пътуват 400 8-местни автобуса до Европа без да плащат 1 стотинка данъци, а аз съм инвестирал 2 млн. евро за покупка на нови автобуси. Един автобус струва 250 000 евро", посочи собственик на голяма транспортна фирма.
Административно-наказателните мерки не са ефективни - в съда трудно се доказват и на 90% се отменят, затова настояваме деянието да се инкриминира, заключи Милтенова. Като аргумент тя посочи пример, че след инкриминирането на нерегламентирания въгледобив, в Перник на 90% проблемът бил решен и там вече не се копаят въглища.
Коментари