Националният таксиметров синдикат (НТС) изрази готовност за протестни действия във връзка със законовите промени за нерегламентирания превоз на пътници. Още от края на 2019-а тече обединяване на позиции в бранша по темата нерегламентирани превози, припомни пред БНР Красимир Цветков, председател на синдиката. По думите му, този тип превози много сериозно „притеснява пазара“ и до момента въпреки становищата на редица институции, не може да бъде спрян и продължава да е на улицата.
Протестните действия ще протекат под няколко форми – освен автошествия, се планира и постоянен безсрочен протест пред сградата на Министерството на транспорта. „Ние имаме палатки. Може би на „Гурко“ ще ни е удобно, да поживеем малко на къмпинг“, коментира Цветков в предаването „Преди всички“.
От синдиката споделиха, че ги притеснява ветото на президента, доколкото е възможно теоретично вносителите на проекта за инкриминиране на нерегламентираните превози да се откажат и да отпадне като процедура. Все пак, от синдиката изразиха надежда текстовете да бъдат прецизирани като се разграничат "споделено пътуване" и нерегламентиран превоз, който се осъществява по занятие, т.е. редовно. Това което се случва носи всички белези на организираност на големи групи хора, които се занимават с това системно и пряко се отразява на доходността на работещите в нашия бизнес, оплакаха се синдикалисти.
Таксиметровият синдикат очаква развитието от общественото обсъждане на проекта на МТИТС за Наредба 34 за таксиметрова дейност и публично обяви на пресконференция в БТА опасения, че в проекта прозират лобизъм, толериране на сиви практики и несъобразяване с бранша.
Наредбата трябва да влезе в действие от 1 януари 2021 г., а общественото обсъждане на проекта ще продължи до 27 ноември 2020 г.
Като тревожни и притеснителни от Националния таксиметров синдикат посочиха противоречия със Закона за автомобилните превози. В проекта за наредба се въвеждат нови текстове, в това число по отношение на годините за първоначална регистрация на таксиметров автомобил. Така, след като бяха създадени законови условия за обновяване на парка в интерес на реално работещите малки търговци и за потребителите на таксиметровата услуга, със заложено в проекта за наредба връщане на 8-те години за първоначална регистрация, пряко се влиза в колизия с волята на законодателя. Това противоречи на интереса на малките търговци в сектора, възпрепятства, а не обновява автопарка с по-висок клас автомобили, посочиха от синдиката. „Виждаме защита на чисто лобистки интереси на конкретни компании, които предлагат таксиметрови автомобили на лизинг с високо оскъпяване. Разпоредбата пряко противоречи и на твърдението на вносителя на проекта, че по този начин той съобразява наредбата със Закона за автомобилните превози. Напротив, тук е нарушена волята на законодателя“, категорични са представителите на НТС.
Относно увеличаването на първоначалната такса от два до три пъти Красимир Цветков посочи, че в момента масовата първоначална такса в София е 70 стотинки, минималната цена за километър превоз е 77 стотинки за дневната тарифа и 87 за нощната. Ако исканията на синдиката са приемат, първоначалната цена би скочила до 2.31 лева през деня и 2.64 лева през нощта.
Това би намалило драстично отказите за къси курсове, които сега са нерентабилни за водачите, категоричен е Цветков. Той цитира данни, според които 62-70% от всички оплаквания от таксиметровите компании сега са заради отказите на таксиметровите шофьори да изпълняват курсове на къси разстояния.
Ето позицията на синдиката относно промяната в тарифата за извънградски превоз: "Съществуващите апарати с фискална памет не позволяват безпроблемно въвеждане на извънградска тарифа, липсва защита на потребителя от злонамерено прилагане на извънградска тарифа. За да стане е необходима пълна промяна на апаратите с фискална памет, което налага значителна инвестиция, т.е. вносителят влиза в противоречие със собственото си твърдение, че предложените изменения ще доведат до защита на потребителите и че за прилагането им не са необходими допълнителни средства".
Коментари