От 2014 г. Сърбия е инвестирала повече от 600 млн. eвро в реконструкцията и модернизацията на железницата и закупуването на превозни средства, каза днес сръбският премиер Ана Бърнабич точно преди началото на срещата на върха за ж.п. транспорта на Западните Балкани през 2021 г. в Белград. Пренебрегнати ли са железниците в ЕС за сметка на авиокомпаниите?
Планираните железопътни проекти в Сърбия са на стойност над 6 млрд. евро, добави Бърнабич и подчерта, че целта на Сърбия е напълно да модернизира железопътния трафик и чрез железопътен транспорт да се свърже с всички страни в региона и Европейския съюз.
Бърнабич посочи, цитирана от БГНЕС, че целта е железницата да бъде основният вид транспорт, както пътнически, така и товарен, като напомни, че 2021 г. е годината на железницата в Европейския съюз.
-
Сърбия и Китай: Любов за милиарди
Освен че снабди Сърбия с ваксини, Китай строи в страната мет...
виж още
На железопътната гара Център-Прокоп в Белград тя посрещна влака Connecting Europe Express, проектиран от Европейската комисия като част от Европейската година на железниците. Влакът ще прекоси континента и Западните Балкани като неразделна част от него. Това бележи началото на срещата на върха на железниците в Белград.
Срещата на високо равнище се организира от Транспортната общност, Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), а домакин е сръбското Министерство на строителството, транспорта и инфраструктурата. Френските железници затънаха в дългове заради пандемията
Във видеопослание при откриването на срещата на върха еврокомисарят по политиката на съседство и разширяване Оливер Вархели заяви, че ЕС е готов да подкрепи страните от Западните Балкани в модернизацията на железопътния трафик, което, както той каза, е важно за свързване вътре в региона и на региона с ЕС. За жп връзката между България и Северна Македония ще трябват 400 млн. евро
Той отбеляза, че ключова програма за развитието на инфраструктурата в региона е „Икономическият инвестиционен план за Западните Балкани“ от 30 млрд. евро, одобрен от ЕС за региона. Той уточни, че 1,5 млрд. евро ще бъдат инвестирани в развитието на високоскоростна железопътна линия по коридор 10, която ще свързва Сърбия с България и Гърция, както и в развитието на коридор 4, който свързва Белград с Подгорица и пристанището Бар в Черна гора.
Коментари