Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да формират връх или да се понижават. Това е признак, че продължителният бум на пътуванията след пандемията COVID-19, което е спънка за авиокомпаниите, изпитващи затруднения с по-високите разходи и ограничената наличност на самолети.
Глобалният дисбаланс между предлагането на полети и отложеното търсене с отварянето на пътванията след пандемията повиши цените на билетите и средните доходите на авиокомпаниите от пътник.
Ръководители от индустрията, инвеститори и анализатори обаче казват, че тенденцията за „пътуването на всяка цена“ отслабва, като някои клиенти стават по-чувствителни към цените, на фона на високата инфлацията, която повиши разходите за живот.
Главният изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания Ryanair Майкъл О'Лиъри предупреди по-рано през май, че цените на билетите ще растат по-малко от очакваното, което доведе до понижаване в цените на акциите на европейските авиокомпании.
„Малко изненадващо е, че цените не са по-високи и не сме много сигурни дали това се дължи просто на потребителските наглси или на усещането за рецесия в Европа“.
Цените на билетите остават без промяна в ЕС през първите месеци на годината спрямо 2023 г., сочат данни на ForwardKeys, изследователска група за пътвувания.
Снимка: iStock
Картината е по-мрачна в Азиатско-тихоокеанския регион, където те падат с най-много, отчитайки понижение от около 16% на годишна база за периода януари-април.
Миналата седмица Singapore Airlines обявяо рекордна годишна печалба, но нетната печалба на авиопревозвача пада през последните три тримесечия. От компанията казаха, че очакват средните приходи от пътник да намалеят още с увеличаването на капацитета на авиокомпаниите.
Азия вдигна ограничението и увеличи полетите до чужди дестинации по-бавно, спрямо други региони.
„Смятаме, че предлагането и търсенето ще се балансира, а цените на билетите ще продължат да се нормализират през 2024 г.“, заяви през март Роналд Лам, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг Cathay Pacific.
Пътуванията от Китай до пазати като Европа, Америка и Австралия не са се възстановили. Икономиката на Китай се представя слабо, а международните полети остават на около 70% от нивата отпреди пандемията. По маршрутите между САЩ и Китай те са едва 16,5%.
По данните на Flight Center Travel Group цените международните билети, продадени в Австралия за първото тримесечие, падат с 12,8% на годишна база.
Въпреки това, цените в Азиатско-тихоокеанския регион нарастват с над 7% спрямо 2019 г., като билетите са били със 70% по-високи през 2021 г. в сравнение с 2019 г.
Ценова чувстителност
Снимка: iStock
Икономисти и инвеститори още не са песимистично настроени. Пътуванията още не са приоритет по отношение на разходите за повечето потребители – най-вече в Европа и САЩ, казват икономисти.
Икономисти и анализатори обаче твърдят, че по-ниските цени на билетите в Европа сочат към по-слаби печалби и темпове на спестявания на континента, което кара потребителите да търсят по-евтини варианти, особено на фона на по-скъпите хотели и автомобили под наем.
„Въпреки че потребителите още се интересуват от пътувания, тези в Европа най-вече, са много чувствителни към цените“, казва Наталия Лехманова от Mastercard.
„Популярността на по-евтини дестинации като Турция, Румъния и Балканите нараства сред европейците, търсещи алтернативи на Франция или Италия“, добавя тя.
Потребителите се очаква да похарчат 742,8 млрд. евро на континента тази година, което би било с 14,3% повече от миналата година, според данни на Еворпейската туристическа комисия. Това обаче до голяма степен може да се дължи на по-заможни американски туристи, казват експерти от индустрията.
Американците продължават да пътуват
Снимка: iStock
Докато европейците се стремят да пестят, потребителските разходи в САЩ остават високи, като търсенето е особено голямо за първокласни пътувания.
Около 16 млн. американци са пътували в чужбина през първото тримесечие на 2024 г., което е нов рекорд и надминава нивата отпреди пандемията, според Mastercard Economics Institute.
Икономисти казват, че силният пазар на труда в САЩ помага на потребителите да запазват по-високите си разходи, въпреки намалелите спестявания на домакинствата.
Средните разходи за пътуване на американските домакинства намаляват само с 1,5% на годишна база през първите 5 месеца на годината, но бележат 13% ръст, спрямо 2019 г., сочат данни от кредитните карти на Bank of America.
Ръководителите на глобални авиокомпании казват, че потребителите още искат да харчат за пътувания, като дават приоритет на изживяванията пред стоките.
„Това е силно циклична индустрия, която е много чувствителна и на макроикономическите показатели“, казва Джейми Линдзи от Artemis Funds, който инвестира в авиокомпании. Той обаче не очаква спадът в Европа и Азия да доведе до такъв в сектора като цяло.
„Цените на билетите не падат навсякъде, по-скоро има една нормализация“.
Източник: Reuters
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Как недостигът на самолети се превръща в начин за печалба за някои авиокомпании?
Кои са най-добрите авиокомпании в света за 2024 година?
Коя e седмицата с най-евтини самолетни полети това лято?
Това летище беше обявено за най-луксозното в света
Китай е напът да сложи край на монопола на Airbus и Boeing в доставките на пътнически самолети
Коментари