Първият водороден тролей, който в момента създават български учени и експерти в софийското тролейбусно депо "Левски" разгледа еврокомисар Мария Габриел заедно с изпълнителния директор на публично-частното предприятие „Партньорство за чист водород“ Барт Бийбюйк.
Председателят на БАН акад. Юлиан Ревалски и учените от Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС-БАН) ги запознаха на място с развитието на първия в България демонстрационен проект за внедряване на водорода в транспорта. Румъния купува 12 водородни влака в сделка за 1 милиард евро
-
Румъния купува 12 водородни влака в сделка за 1 милиард евро
Румъния ще плати 973 милиона евро за покупката на 12 влака, ...
виж още
Според плановете на разработчиците, само след няколко месеца водородният тролей ще може да бъде демонстриран, а до година и половина - да бъде ползван като превозно средство в София.
Вородордният тролей ще е всъщност преработен стар Ikarus, който освен нова задвижваща система, ще има нови възможности, дори нова визия и нови аксесоари. Вратите на возилото вече са сменени.
-
Водород - горивото на бъдещето
Ако технологичният шеф на саудитския петролодобивен концерн Saudi Aramco е прав, в глобалния енергие...
виж още
Българските учени разработват удължител на пробег, който ще осигури 100 км. автономно електрозадвижване на тролея извън електрическата мрежа. Разработката е българска и е част от изпълнението на Националната научна програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита - ЕПЛЮС”, осъществявана под ръководството на БАН и финансирана от Министерството на образованието и науката.
"Това е чисто българска разработка. Никъде и никога не е правен ретрофит на тролей", каза Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи към БАН, която е и председател на Българската асоциация по водород, горивни клетки и съхранение на енергия.
Подходът е уникален - един стар тролей на Софийска община го превръщаме в модерен тролей, който работи на водород и може да работи извън мрежата. Може при свалена лира да бъде каран като електрическо превозно средство, защото превозните средства на водород с горивна клетка са също така електрически транспортни средства, както тези на батерии, поясни проф. Владикова.
Тя изтъкна, че по този начин се удължава екосистемата с тези за момента 100 км. на ден, които българските разработчици искат да осигурят чрез водородна задвижваща система на този тролей. "Това е перспектива защото в България има много тролеи, които могат да бъдат изхвърлени, но са достатъчно добри за да бъдат обновени - необновени да работят като тролеи, а обновени да работят като водородни транспортни средства", посочи професорът.
По-далечните планове на българския екип са да бъде създадено малко предприятие, което ще преработва тролеи. "В България има 10 града с тролеи, т.е. имаме възможност в 10 града да въведем водороден транспорт, също така перспективата е да минем на локомотиви, кораби и по този начин смятаме, че ще бъдем уникални и че ще събудим интереса на европейски производители", каза проф. Владикова.
"Този проект и в Брюксел се дава за пример за това как на местно ниво, комбинирайки неща, които препращат към време, което мислим за отминало, може да бъдат използвани за бъдещето - с иновации и технологии, ориентирани към бъдещето и с много голяма полза за хората и за позиционирането на България на картата на Европа по тази тема", коментира еврокомисар Мария Габриел. Водород - горивото на бъдещето
ОЩЕ: Откъде ще идва водородът, на колко ще възлезе инвестицията и какво още каза за проекта еврокомисарят Мария Габриел четете ТУК.
Коментари