От днес, 1 декември влиза в сила нискоемисионната зона за автомобили в центъра на София. Тя се въвежда в т.нар. „малък ринг“, който обхваща бул. Васил Левски, бул. Патриарх Евтимий, бул. Ген. Скобелев, ул. Опълченска и бул. Сливница. Зоната ще е валидна до 29 февруари 2024 г., съобщават от Столична община.
Достъпът в нискоемисионната зона на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите – с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите – с регистрация преди 1 януари 2002 г.
Нискоемисионната зона беше приета от предишния Общински съвет в края на 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава той постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимния сезон.
ОЩЕ: Хиляди стари коли със забрана да влизат в центъра на София
„Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на Съда и на предишния Общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това. Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и ще предложим на Столичния общински съвет следващите стъпки за 2024 г.“, заяви кметът на София Васил Терзиев.
Снимка: БГНЕС
Той отбеляза, че предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Ето защо при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани, а не санкционирани.
Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност. При вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в зоната за платено паркиране в града няма да има нужда да се подава заявление, данните на гражданите и автомобилите им ще са автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подадат заявления до Центъра за градска мобилност, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.
ОЩЕ: България е автоморгата на Европа, сами го допуснахме
До 1 декември на входните улици по границата на нискоемисионната зона ще бъдат разположени пътни знаци, които обозначават обхвата ѝ. Автомобилите, със забранен достъп до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.
Практиката за въвеждане на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от тези в София. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици и се насърчава използването на алтернативни начини на придвижване в централните части и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете. След края на февруари Столичната община ще информира гражданите за ефекта от нискоемисионната зона.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Налагат забрани за замърсяващи коли в града
Екостикери за колите: Какво ще се промени?
В София ще мерят дистанционно вредните емисии от автомобилите
Налагат частична забрана за коли в центъра на София при замърсяване на въздуха
Коментари