Нова тол такса за превозвачите от 1 февруари


Нова тол такса за превозвачите от 1 февруари
Снимка: iStock

7311

От 1 февруари камионите и автобусите, които са длъжни да плащат тол такси, ще плащат нова, допълнителна такса. "Интелигентни трафик системи" (ИТС) – компанията, която държавата назначи за "национален доставчик" при електронното таксуване за изминато разстояние, е решила да въведе "абонамент" и да събира по 3.30 лв. без ДДС за всяко бордово устройство, монтирано в превозните средства. Новата такса е за услугата "Предаване на информация и данни и софтуерна актуализация на бордово устройство", става ясно от новия ценоразпис в общите условия на договорите, които ИТС вече е представила на някои от транспортните фирми.

Браншови сдружения на превозвачите са неприятно изненадани от новата такса. И заявиха, че компанията-доставчик на тол-услугата и на бордовите устройства не ги е търсила, за да обсъдят непредвидения разход, пише вестник "Сега".

Новото таксуване е странно на фона на предишни подобни опити на частната фирма, която получава солидна комисиона – 7% от събраните тол такси, да си докара допълнителни приходи. Още при старта на тол системата избухна скандал и едва след личната намеса на премиера Бойко Борисов бе решено, че транспортните фирми няма да плащат абонамент за монтираните в МПС-тата бордови устройства и GPS-тракери, които показват изминатите от возилото километри. Тогава от ИТС първо поискаха по 16 лв. месечна такса за всеки уред, после отстъпиха на 5.90 лв. Отделно фирмата бе заложила в договорите и депозит за устройствата. Транспортният бранш обяви, че ще излезе на протест, и премиерът скастри министъра на регионалното развитие Петя Аврамова и ръководството на АПИ: "Или в рамките на 7% се оправяте, или не тръгва тол системата и оставате на винетки".

Но ето че сега фирмата, която се вклини трайно в тол системата и срещу 7% комисиона помага в администрирането на пътните такси, отново се опитва да вдигне приходите си, като въвежда нова такса. Формално в ценоразписа е записано, че такса "обслужване" е 0 лв. и няма депозит, но от 1 февруари ИТС иска превозвачите да плащат всеки месец за предаването на данните за изминатите от камионите и автобусите им разстояния.

Вестникът иска обяснение за готвеното нововъведение от ресорните държавни институции и от частния им партньор. Националното тол управление (НТУ) признава, че такава такса не съществува в общите условия в договорите, подписвани между държавата в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" и компаниите-посредници в събирането на пътни такси. Приходите от тол системата са 2 пъти по-малки от очакваното

"Таксата е въведена от националния доставчик на услуги "Интелигентни трафик системи" АД за тези собственици и шофьори, които са сключили договор за използването на бордови устройства за автоматично отчитане и таксуване на изминатото разстояние. Според дружеството услугата ще обезпечи преноса на данни чрез вградената дейта карта в бордовите устройства. Ще се осигурят и регулярните софтуерни актуализации на бордовите устройства, които са необходими с цел коректното им взаимодействие със системата на ИТС за обработка на данни. Според дружеството процесът включва и преноса на първични данни от бордовите устройства до инфраструктурата на ИТС и е свързан с преки разходи за пренос на информация чрез мрежите на мобилните оператори. Тези разходи не зависят от изминатото разстояние и събраните тол такси, чиито размери остават непроменени", се посочва в отговора на НТУ.

От обясненията на "Интелигентни трафик системи" пък се разбра, че фирмата не била калкулирала в сметките си разходите, които трябва да плаща на мобилни оператори – след обработката на данните от бордовите устройства информацията се предава към тол управлението чрез мрежите на телекомите. "След анализ на приходите и разходите за осигуряване на процеса по автоматично таксуване на база изминато разстояние и за да продължи предоставянето на качествена услуга на своите клиенти, ИТС въвежда минимална месечна такса, свързана с преките комуникационни разходи (предаване на първични данни) и гъвкавото обслужване на бордовите устройства. Тези разходи възникват обективно и на практика не зависят от изминатото разстояние и събраните тол такси", посочват от ИТС.

От ИТС уточняват, че за ползването на GPS тракери и бордови устройства зад граница превозвачите винаги плащали такси на съответния доставчик, а за бордовите устройства, които работят в България, до момента не е заплащано нищо. Тираджиите от Източна Европа вече няма да са "роби", а само безработни

"Видно е, че доставчикът се опитва лека-полека да въведе ценовите условия, които предлагаше при старта на тол-системата – нещо, против което продължаваме да сме и до днес", коментира пред вестник "Сега" Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Транспортни компании се оплакаха, че преди няколко месеца са им поискали 300 лв. за поставянето на бордови устройства в превозните средства (над 35 500 камиони и автобуси у нас са оборудвани с такива). Доставчикът обяснил, че няма пари да достави нови уреди. "Добре, че вече има алтернатива и можем да избираме GPS тракери", коментираха недоволните превозвачи.

Тол-системата стартира реално от 27 март 2020 г. с 3115 км платени магистрали и първокласни пътища на цени от 1 ст./км до 20 ст./км в зависимост от вида, товароносимостта и екологичността на автомобила и класата на пътя. На превозвачите бяха дадени три възможности за избор на начина на определяне на изминатите километри – с маршрутни карти, с бордово устройство или с GPS тракери.

GPS-тракерите обаче бяха въведени доста по-късно, а маршрутните карти се оказаха неподходящи за повечето превозвачи. Затова и най-масово превозните средства бяха снабдени с бордови устройства. Две към момента са работещите компании-доставчици на услугата за електронно събиране на пътни такси чрез бордови устройства и GPS - "Интелигентни трафик системи" и "Конкорд смарт инфраструктура".

"Много от транспортните фирми имат сериозни опасения, че толът, който плащат с бордови устройства, не съответства на реално изминатите километри", посочват от Камарата на автомобилните превозвачи. Най-често такива оплаквания имали превозвачи, които с по няколко камиона правят по няколко курса на ден от точка А до точка Б - при тях разминаването в начисления тол и изминатото разстояние било драстично. Също така такса от 2 лева на ден за изминати километри е начислявана на автомобили, докато са били в чужбина. "Пуснати са много такива оплаквания от превозвачи до Агенция "Пътна инфраструктура", но до момента няма обратна информация", казват от камарата.

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85809
  • GBP
    1
    2.3487
  • JPY
    100
    1.20337
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички