По-голяма безопасност със система за наблюдение на влаковете ще бъде въведена в 89 влака в България. 64 от тях ще са на БДЖ. Това каза транспортният министър Георги Гвоздейков при откриването на международен българо-турски бизнес форум в железопътния сектор, който събра днес в София над 50 железопътни компании от България и Турция.
ОЩЕ: БДЖ "на магия" излезе на печалба, превозите му трупат милиони загуби
За какво става въпрос
Гвоздейков говори за системата ERTMS. В превод това значи Европейска система за контрол на влакове - вид стандарт за контрол на влака. Стандартът е базиран на оборудване в кабината, което може да контролира дистанционно движението на влака, включително спиране спрямо максимално разрешената скорост на всеки участък от линията. Информацията за описанието на маршрута и линиите се получава от оборудването ETCS, инсталирано до коловоза, евробализи или радио (в зависимост от работното ниво) и се използва за изчисляване и наблюдение на максималната скорост по всяко време. Реакцията на машиниста се наблюдава непрекъснато и ако е необходимо, аварийните спирачки на влака могат да бъдат задействани от ETCS.
Още: Българска частна компания получи лиценз за пътнически жп превози
Бъдещето на влаковете в България
Според Гвоздейков, страната ще купи бордови устройства ETCS за 89 влака (64 са на БДЖ). За първи път във влакове на БДЖ ще бъде инсталирано оборудване ERTMS от най-ново поколение, което е новост и за Европа, каза министърът. Ще бъдат похарчени поне 105 000 000 лева - предстои НКЖИ да обяви обществена поръчка с такава прогнозна стойност. Парите идват от Националния план за възстановяване и устойчивост, обясни министърът.
Георги Гвоздейков подчерта отново важността на подобряването на железопътната свързаност между България и Турция. Той припомни, че българо-турската граница е най-натоварената в целия Европейския съюз и това води до забавяне на веригите на доставки и до допълнителни разходи за бизнеса. "Затова работим активно за изграждането на втори железопътен преход между двете държави, който да поеме част от трафика по това направление", посочи транспортният министър, цитиран от транспортното министерство. В момента се извършва прединвестиционно проучване за новия граничен жп преход Ямбол – Елхово – Лесово, така че и този проект вече е в ход.
Гвоздейков очерта като ключов приоритет за БДЖ в следващите няколко години, обновяването на подвижния състав, който е изключително остарял и неефективен. "През следващите 2 години БДЖ "Пътнически превози" планират доставката на 10 нови локомотиви, 50 нови пътнически вагони, както и модернизация на над 140 вагона", обясни Гвоздейков. Министърът призова всички компании, които произвеждат железопътен подвижен състав да се включат в търговете, защото само така ще се гарантира конкурентен подбор.
Още: Нова информационна система ще планира управлението на влаковете в страната
Коментари