На Северната скоростна тангента на участък от 5 км има 63 кръпки с площ 7600 м, а на АМ "Хемус" за 8,5 км кръпките са 235."„На практика тези автомагистрали приличат на скъпи модерни дънки, които са с много кръпки и малко дупки." Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в предаването "Лице в лице" по bTV.
"Водим преговори за осигуряване на скенер от чужбина, за да можем да сканираме трасето на Северната скоростна тангента и да проверим състоянието на пътната настилка без да копаем. Не е разумно да разкопаем всички магистрали, за да направим проверки", съобщи той и уточни, че всички изнесени факти са верни.
ОЩЕ по темата: Евродепутат на ГЕРБ предлага специални правила за големите инфраструктурни проекти
Министърът обърна внимание и на темата с обвиненията в публичното пространство, че за проверките са избрани конкретни места: "Няма как да знам къде е лоша и къде е добра пътната настилка". И отбеляза, че пробите не са взети, за да има или не опоненти, а за да се знае как да се ремонтират аутобаните. "Започнаха да излизат опоненти срещу нас заради фактите, които извадихме и интересът на обществото към резултатите от проверките", каза той.
Шишков обобщи - 4 направени проверки за последните няколко месеца, при които се оказало, че не е вярно, че строителството на съответните пътища е направено изрядно съгласно проекта. Затова сегашните проверки се правят, като една от целите е да се сравняват с проектите – така ще бъдат извадени наяве много от дефектите с изграждането на пътищата ни. Строителният процес в България е добре регламентиран и има достатъчно участници в строителството, които би трябвало да гарантират неговото качество, посочи още министърът.
Протоколите за скрити работи най-вероятно ще се извадят и ще се види кой какво и как е подписвал, когато органите на МВР и прокуратурата тръгнат да разследват, подчерта Шишков. В момента, в който бъдат готови окончателните доклади от проверките, те ще бъдат предоставени на МВР и на прокуратурата. Те ще съдържат освен данни от пробите, не само в какво състояние са асфалта и земната основа, но и данни за участниците в строителството.
Арх. Шишков посочи, че след 7-8 години е логично да се прави текущ ремонт и ремонт на износващия слой на асфалта. Извън практиката на европейските страни е да се прави основен ремонт с намеса в земната основа, по начина, по който трябва да бъде направен у нас. Проверката на двата лота на АМ "Тракия" – от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, са показали липси от 12 и 17 процента от асфалтовата настилка спрямо проекта. Те са в лошо състояние не само защото са натоварени. Участъкът от София до Яна на АМ "Хемус" също е в лошо състояние. Проверките бяха направени с органите на МВР, защото аутобаните са с по-дълбоки проблеми от това, че движението ги амортизира. При АМ "Марица", където има и затворен участък, проверките са установили, че при 30 см асфалт по проект реално са 23 и 24 см, като на места е имало проблеми и със земната основа. Пропаданията, според мен, не са само поради недобро качество на строителството, но и поради пестенето на строителни материали. Проблемът с качеството на пътищата е в липсата на контрол от страна на възложителя и резултатите от пробите показват именно контрола, подчерта министър Шишков.
Той припомни, че са одобрени подробните устройствени планове на отсечката Русе – Бяла и обхода на Бяла от бъдещия аутобан Русе – Велико Търново и поясни, че е даден аванс по възлагане и договор по обществена поръчка, която не е правена от сегашното ръководство, а от предишния редовен кабинет. В момента се изготвят технически проекти. В края на септември – октомври изтича ОВОС и ако дотогава не се издаде Разрешение за строеж процедурата трябва да започне наново. "В участъка около Бяла знаете колко смъртни случаи има. Не можем да си играем с живота на хората", заключи той.
Коментари