Две опции: Кой е най-добрият вариант за довършване на АМ "Хемус" и колко пари трябват?


Две опции: Кой е най-добрият вариант за довършване на АМ "Хемус" и колко пари трябват?
Снимка: Facebook

4902

Може ли да се довърши АМ „Хемус“ и колко ще струва това на България? Тези и други теми коментира в ефира на NOVA регионалният министър Андрей Цеков.

„Последните две години и половина по магистрала „Хемус“ реално не се строи, защото нито един министър и нито едно ръководство на пътната агенция, не е имал смелостта да погледне фактите. Практически има две възможности – едната е държавата да поеме риска да загуби раздадените аванси в размер над 1 млрд. лв., да загуби едни съдебни дела или да търси начин да санира допуснатите закононарушения така, че да продължи строителството по вече сключените договори“, коментира Цеков. Той обясни, че държавата е вкарана в правен капан. „Независимо, че са сключени незаконосъобразно, инхаус договорите могат да бъдат инвалидирани. Тези срокове са изтекли“, отчете той.

По думите му най-добрият вариант е, че чрез неособено сложни законодетлни мерки да се даде възмоност да продължи строителството.

Според него реалното строителство е възможно да стане по-късно тази есен. „Ние ще предложим проект за постановление на Министерски съвет“, заяви Цеков. Той прогнозира, че ако се развърже възелът, може в следващите 2 години, магистралата да бъде изградена до трети участък.

Стойността на договора за „Хемус“ е на 2.7 млрд. лв., като по него са платени аванси над 1 млрд. лв. „Груба сметка би довело до оскъпяване с едни 25% допълнително над въпросните 2.7 млрд. лв. – около 600 млн. допълнително. Ако това е цената, мисля, че общественият интерес я оправдава“, заяви Цеков.

Нови изисквания за строителството на пътища

Министърът на регионалното развитие коментира и новите критерии за обществените поръчки за пътищата, според които водещ е критерият за най-ниска цена. Фирмите трябва да участват в консорциум и да имат минимален оборот – ремонтирани километри.

По думите на Цеков тези критерии не препятстват малките фирми, защото е напълно възможно да се обединят и да направят консорциум, с който да покрият изискванията за опит в постигнати като работа километри. „Бидейки по-малки, имайки по-малко допълнителни разходи, ще могат да предложат вероятно по-добра цена и предвид това, че прилагаме критерия по-ниска цена, шансът да спечелят, е огромен“, заяви Цеков. Министърът уточни, че 5 малки фирми могат да се обединят и да си съберат километрите, за да отговорят на новите изисквания.

„Критериите са направени абсолютно съобразено със спецификата и сложността на въпросната поръчка. Републиканската пътна мрежа е грубо казано 20 000 км. В една област имаме средно 800 км пътна мрежа, която следва да бъде поддържана. Как е ограничително изискване за наличен опит за 400 км, т.е. половината от обхвата на пътната мрежа в съответната област“, заяви той.

АМ „Струма“

Цеков коментира и темата с магистрала „Струма“. „Работим върху варианта, по който запазваме източния склон по Кресненското дефиле и търсим алтернативен маршрут за движението в обратната посока – също извън обхвата на дефилето“, добави Цеков. Идеята е да има два новоизградени участъка и една локална алтернатива. Стана ясно, че няма страната да вземе финансиране за „Струма“, тъй като единственият одобрен от ЕК през годините е тунелният вариант, от който държавата се е отказала отдавна и е трудно да се върне към него.

„Проектирането и строителството на това трасе може да бъде започнато днес, при положение, че ЕК одобри въпросния вариант за източния склон, в което мисля, че не би следвало да имаме съмнения“, заяви той. По думите му есента може да започне проектирането и строителството на източното трасе, което ще даде позволи да имаме някакво транспортно решение в тази посока“, каза Цеков.

Разширението на АМ „Тракия“

По думите на регионалния министър трябва да се случи разширяването на „Тракия“. Според него при всички случаи разширението на магистралата между Пловдив и София си струва. „Ако днес сме започнали от точка нула, можем да стигнем до строителство в рамките на следващите 3 години най-рано и то ако се запази тази визия“, обясни Цеков.

Тол таксите

„Принципът в тарифирането на тол таксите следва да бъде, че парите, събирани от тол такси, трябва горе-долу да стигат за поддръжката на републиканската пътна мрежа“, смята Цеков. По думите му таксите не са високи спрямо Европа, но пътищата ни са в изключително лошо състояние.

„При нас не са изградени основните пътни артерии. Ние нямаме нито една довършена магистрала“, посочи министърът.

Той коментира, че всички останали пътни артерии приличат на натрошен пъзел и докато пътната ни мрежа е в това състояние, не може държавата да си позволи да иска по-високи пътни такси.

Има ли чистка в МРРБ?

Министърът на регионалното развитие отрече да има „метла“ в неговото министерство след поемането на власта. Той уточни, че е сменен ръководителят на Агенция „Пътна инфраструктура“.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

 

Още от Транспорт


Помогнете на новините да достигнат до вас!


Радваме се, че си с нас тук и сега!

Посещавайки Expert.bg, ти подкрепяш свободата на словото.

Независимата журналистика има нужда от твоята помощ.

Всяко дарение ще бъде предназначено за неуморния екип на Expert.bg.

Банкова сметка

Име на получател: Уебграунд Груп АД

IBAN: BG16UBBS80021036497350

BIC: UBBSBGSF

Основание: Дарение за Expert.bg

Sportlive.bg
Реклама

Валути

BNB Logo
  • EUR
    1
    1.955
  • USD
    1
    1.85176
  • GBP
    1
    2.34568
  • JPY
    100
    1.18953
виж всички
Реклама

Най-четени новини


виж всички